Ga naar de hoofdinhoud
Home Pensioencommunicatie is een vak apart
Groepje mensen zijn samen in gesprek | Doenpensioen | a.s.r.

Pensioencommunicatie is een vak apart

05 mei 2021

Communiceren over pensioenen is niet altijd makkelijk. Want pensioen is ‘iets voor later’. Pensioen is saai. Kortom: pensioencommunicatie is een uitdaging waar we bij a.s.r. dagelijks mee te maken hebben. We willen dat je werknemers op tijd weten of ze later genoeg geld hebben om lekker te kunnen leven. Maar mensen in beweging krijgen voor hun pensioen is soms best lastig. 

De vier i's

En juist daarom doen we daar bij Doenpensioen veel moeite voor. Onze aanpak kunnen we het beste uitleggen aan de hand van de vier i’s van pensioencommunicatie:

  • Interesse 
  • Informatie 
  • Inzicht 
  • Invloed

Met deze 4 I’s van pensioencommunicatie helpen we je werknemers om pensioenbewust te worden. 

De i van interesse wekken

Het begint er natuurlijk mee dat we ervoor willen zorgen dat jouw mensen zich interesseren in hun pensioen. Dat doen we zo:

  • we komen (online) naar jouw bedrijf toe* om een presentatie te geven speciaal voor werknemers; 
  • we maken video’s waarin onze pensioenspecialisten op een toegankelijke manier uitleggen hoe pensioen werkt [voorbeeld]; 
  • we communiceren zo persoonlijk mogelijk met je werknemers, bijvoorbeeld via persoonlijke video’s, nieuwsbrieven en campagnes. 
  • we doen er alles aan om pensioeninformatie interessanter en leuker te maken; 

*vanwege COVID19 doen we dat tegenwoordig vooral online via webinars. 

De i van informatie geven

Als we eenmaal de aandacht van de werknemer hebben, is de volgende stap: informeren. Daarbij kijken we naar de huidige situatie van je werknemer en naar de wensen en behoeften die hij of zij op dat moment heeft. Dit doen we met blogs, webinars, video’s, live chat en informatie op MijnDoenpensioen [link]. Voor veel mensen is dit ook het moment om te bellen of een mailtje te sturen. Onze kundige collega’s  staan altijd klaar voor vragen van werknemers.

De i van inzicht creëren

Als werknemer krijg je soms zoveel informatie over je pensioen dat je het overzicht kwijtraakt. Ook is het voor werknemers niet altijd duidelijk wat ze zelf kunnen en moeten doen voor hun pensioen. Wij voegen al die informatie bij elkaar en geven jouw werknemer inzicht. Dat doen we met behulp van een persoonlijke pensioenplanner. Daar zetten we de toekomstige inkomsten en uitgaven tegenover elkaar en bieden we inzicht in de eigen situatie. 

De i van invloed

In de laatste stap proberen we je werknemer zelf in actie te laten komen. Daarmee krijgt de werknemer invloed op de eigen financiële toekomst. Want tegenwoordig willen mensen steeds meer zelf in eigen hand hebben en niet afhankelijk zijn van anderen. We bieden bij het Doenpensioen [link] de mogelijkheid om extra in te leggen voor later of om zelf te kiezen voor een defensievere of juist offensievere manier van beleggen voor het pensioen. 

Ons doel is dus om jouw mensen stap voor stap mee te nemen in de mogelijkheden die ze hebben voor hun pensioen. Zodat ze op tijd weten of ze later voldoende inkomen hebben om hun huidige levensstandaard te behouden. 


Meer verhalen over Doenpensioen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }