Stapels kinderboeken op de afdeling en collega’s die af en aan liepen om een voorleesboek op te halen. Het waren de voorbereidingen voor de Nationale Voorleesdagen die afgelopen woensdag van start ging met het Nationaal Voorleesontbijt. a.s.r. foundation doet sinds 2015 mee aan dit initiatief. Mandy van Schaaik die vanuit a.s.r. het evenement coördineert: 'Bij ons is financiële educatie een speerpunt en goed kunnen lezen is daar een belangrijk onderdeel van. Het is super dat zo veel collega's zich hebben opgegeven voor dit voorleesontbijt.'
Dit jaar doen maar liefst 79 collega’s mee aan de Nationale Voorleesdagen. De meeste a.s.r.-collega’s kwamen woensdag 24 januari tijdens de aftrap van het evenement al in actie in de regio Utrecht, maar er zijn ook collega's die in de loop van de week scholen in hun woonplaats bezoeken om daar voor te lezen. Ook onze CEO Jos Baeten was van de partij. Kinderen van Voorschool Op Dreef uit de wijk Overvecht waren uitgenodigd op het hoofdkantoor in Utrecht waar Jos ze voorlas uit ‘Anna in het ziekenhuis’. Na het voorlezen werden alle kinderen getrakteerd op een gezond ontbijt. Al was het voor een aantal moeilijk afscheid nemen van de zitzakken die we hadden neergelegd.
Het evenement van de Nationale Voorleesdagen, dat tot 3 februari duurt, is een initiatief van Stichting Lezen en wordt georganiseerd door CPNB. Doel van het initiatief is het stimuleren van voorlezen door ouders aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. Tijdens de voorleesdagen lezen bekende en onbekende Nederlanders voor aan peuters, kleuters en kinderen in het basisonderwijs. Dit jaar deden prominenten als prinses Laurentien en Dieuwertje Blok mee.
Uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de mensen dat in de schuldhulpverlening zit, grote moeite heeft met lezen, schrijven en rekenen. Voldoende kunnen lezen, schrijven en rekenen is een randvoorwaarde om een stabiele financiële situatie te krijgen en te houden. Daarom willen we collega's graag stimuleren een bijdrage te leveren aan de taalontwikkeling van kinderen. Want voorlezen heeft een aantoonbaar positief effect op de taalvaardigheid van kinderen.
Dit jaar starten we ook met de VoorleesExpress. Collega’s lezen 20 weken lang elke week voor aan kinderen die opgroeien in een gezin waarvan de ouders slecht in Nederlands zijn of waar Nederlands niet de hoofdtaal is.