Als je arbeidsongeschikt raakt, komt er veel op je af. Je zit vol vragen en je wilt weten wat je te wachten staat. Bij a.s.r. staat er direct een team van specialisten voor je klaar om jou zo goed mogelijk op te vangen. Dit is het stappenplan dat je doorloopt wanneer jij je bij ons arbeidsongeschikt meldt en een uitkering wilt aanvragen.
Voel of merk je dat het niet goed met je gaat, neem dan contact met ons op om te kijken hoe we uitval kunnen voorkomen. Wanneer je een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) bij ons hebt afgesloten staat er een team van specialisten voor je klaar die je hiermee helpt.
Ben je ziek en kun je niet werken, ga dan langs de huisarts. Zodra blijkt dat je (voor langere) tijd je werk niet meer kunt doen, en de huisarts of specialist beaamt dit, neem je contact met ons op. Doe dit zo snel mogelijk via ons online formulier arbeidsongeschikt melden of bel naar (030) 278 15 55. De wachttijd wordt berekend vanaf de dag dat jij je meldt bij een arts, en de arts vaststelt dat je niet kan werken.
Samen bekijken we dan wat er niet en misschien nog wel kan en voor hoeveel procent je arbeidsongeschikt bent. Je bent arbeidsongeschikt als je door een medische oorzaak tenminste 25% van je werk niet meer kunt doen. Dit heet de uitkeringsdrempel. Je kan zelf kiezen voor een hogere uitkeringsdrempel, dan moet je arbeidsongeschiktheidspercentage hoger zijn dan de gekozen drempel om een uitkering te ontvangen.
Zodra je contact met ons hebt opgenomen en/of wij het formulier hebben ontvangen, word je gebeld door je casemanager, vanaf nu jouw vaste aanspreekpunt. Je casemanager vertelt je over het vervolg van je melding en beantwoordt al je vragen.
Na het telefoontje met jouw casemanager gaan wij aan de slag om te kijken wat we voor je kunnen doen. Dan zijn er twee opties:
Wanneer er nog iets onduidelijk is vragen wij om aanvullende informatie. Dit kan zijn:
Als we voldoende informatie hebben, gaat jouw team van professionals je verder helpen. De medisch adviseur en de arbeidsdeskundige adviseren de casemanager, zodat hij kan beslissen voor hoeveel procent je arbeidsongeschikt bent en hoelang je nodig hebt om te herstellen. Je casemanager bespreekt dit vervolgens met jou. Ben je het niet eens met ons? Dan zoeken we samen met jou naar een oplossing. Bijvoorbeeld door een aanvullend onderzoek of een second opinion.
We hakken zo snel mogelijk de knoop door. Dit kan binnen twee weken zijn, maar als jouw situatie meer complex is, kan het ook zes weken duren.
Heb jij het stappenplan doorlopen en heeft de casemanager jouw aanvraag voor een AOV-uitkering geaccepteerd? Dan kun je een uitkering verwachten wanneer je eigen risicotermijn verstreken is. De wachttijd wordt berekend vanaf de dag dat jij je meldt bij een arts, en de arts vaststelt dat je niet kan werken. Dus niet het moment dat jij je bij ons meldt.
Je sluit niet elke dag een arbeidsongeschiktheidsverzekering af. Daarom bieden wij je de mogelijkheid vragen te stellen tijdens een vrijblijvend informatiegesprek. Wij helpen je graag.
Dit kan telefonisch via (030) 278 03 35 op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur of via ons contactformulier.