Ga naar de hoofdinhoud

Als je arbeidsongeschikt raakt, komt er veel op je af. Je zit vol vragen en je wilt weten wat je te wachten staat. Bij a.s.r. staat er direct een team van specialisten voor je klaar om jou zo goed mogelijk op te vangen. Dit is het stappenplan dat je doorloopt wanneer jij je bij ons arbeidsongeschikt meldt en een uitkering wilt aanvragen.

Stappenplan: zo vraag je een AOV-uitkering aan bij a.s.r.
Stap 1: Arbeidsongeschiktheid voorkomen

Voel of merk je dat het niet goed met je gaat, neem dan contact met ons op om te kijken hoe we uitval kunnen voorkomen. Wanneer je een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) bij ons hebt afgesloten staat er een team van specialisten voor je klaar die je hiermee helpt.

Stap 2: Bezoek de huisarts

Ben je ziek en kun je niet werken, ga dan langs de huisarts. Zodra blijkt dat je (voor langere) tijd je werk niet meer kunt doen, en de huisarts of specialist beaamt dit, neem je contact met ons op. Doe dit zo snel mogelijk via ons online formulier arbeidsongeschikt melden of bel naar (030) 278 15 55. De wachttijd wordt berekend vanaf de dag dat jij je meldt bij een arts, en de arts vaststelt dat je niet kan werken.

Samen bekijken we dan wat er niet en misschien nog wel kan en voor hoeveel procent je arbeidsongeschikt bent. Je bent arbeidsongeschikt als je door een medische oorzaak tenminste 25% van je werk niet meer kunt doen. Dit heet de uitkeringsdrempel. Je kan zelf kiezen voor een hogere uitkeringsdrempel, dan moet je arbeidsongeschiktheidspercentage hoger zijn dan de gekozen drempel om een uitkering te ontvangen.

Stap 3: Contact met de casemanager

Zodra je contact met ons hebt opgenomen en/of wij het formulier hebben ontvangen, word je gebeld door je casemanager, vanaf nu jouw vaste aanspreekpunt. Je casemanager vertelt je over het vervolg van je melding en beantwoordt al je vragen.

Stap 4: Vervolgstappen

Na het telefoontje met jouw casemanager gaan wij aan de slag om te kijken wat we voor je kunnen doen. Dan zijn er twee opties:

Stap 5: Aanvullende informatie

Wanneer er nog iets onduidelijk is vragen wij om aanvullende informatie. Dit kan zijn:

  • door je op te bellen vragen we nog wat informatie na;
  • soms vraagt de medisch adviseur aanvullende informatie op bij jouw behandelend arts, denk aan: je huisarts of een specialist;
  • ook kan onze medisch adviseur je vragen om een externe arts te bezoeken. Deze arts stelt je vragen en doet soms verder onderzoek. Daarvan maakt deze arts dan een rapport voor onze medisch adviseur. Als je wilt, krijg je een kopie van dit rapport;
  • het kan ook zijn dat we aanvullende informatie nodig hebben over je werk of over je bedrijf. Dan schakelen we een arbeidsdeskundige in. Deze arbeidsdeskundige brengt jouw situatie in kaart en bekijkt wat er nodig is voor jou. Zodat je weer aan het werk kunt gaan én blijven.
Stap 6: Wij beoordelen de mate van arbeidsongeschiktheid

Als we voldoende informatie hebben, gaat jouw team van professionals je verder helpen. De medisch adviseur en de arbeidsdeskundige adviseren de casemanager, zodat hij kan beslissen voor hoeveel procent je arbeidsongeschikt bent en hoelang je nodig hebt om te herstellen. Je casemanager bespreekt dit vervolgens met jou. Ben je het niet eens met ons? Dan zoeken we samen met jou naar een oplossing. Bijvoorbeeld door een aanvullend onderzoek of een second opinion.

We hakken zo snel mogelijk de knoop door. Dit kan binnen twee weken zijn, maar als jouw situatie meer complex is, kan het ook zes weken duren.

Wanneer krijg je een AOV-uitkering?

Heb jij het stappenplan doorlopen en heeft de casemanager jouw aanvraag voor een AOV-uitkering geaccepteerd? Dan kun je een uitkering verwachten wanneer je eigen risicotermijn verstreken is. De wachttijd wordt berekend vanaf de dag dat jij je meldt bij een arts, en de arts vaststelt dat je niet kan werken. Dus niet het moment dat jij je bij ons meldt.

Wij helpen je graag