Ga naar de hoofdinhoud

Stress is een vorm van spanning. Een beetje spanning is niet erg en kan zelfs gezond zijn. Omdat we daardoor in actie komen en dingen gedaan krijgen. Maar te veel negatieve spanning is ongezond en kan omslaan in stress.

Dit doet stress met je lichaam

Stress was vroeger belangrijk om te overleven. Bijvoorbeeld om bij gevaar in de vorm van wilde dieren te kunnen vluchten. Want stress brengt je lichaam in opperste staat van paraatheid. Het hormoon adrenaline komt vrij, ook wel vlucht- of vechthormoon genoemd. In een fractie van een seconde is het lichaam helemaal klaar voor actie.

Waar mensen vroeger weer konden ontspannen als de tijger was vertrokken, blijven mensen tegenwoordig steeds vaker lange tijd hangen in die stress. En dat kan gevaarlijk zijn.

Wie zijn extra vatbaar voor stress?

Perfectionisten, medewerkers die enorm betrokken zijn bij het werk en collega’s en die een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben, zijn sneller vatbaar voor stress.

Ook ongezonde leef- en werkgewoonten kunnen bijdragen aan stress. Denk aan te veel koffie of alcohol, te weinig lichaamsbeweging, te weinig slaap, chaotisch werken, overwerken, te weinig pauzes nemen en te weinig ontspannen. De weerstand verkleint en zo worden medewerkers sneller vatbaar voor stress en de gevolgen van stress, zoals burn-out.

Hoe kun je als werkgever stress voorkomen?
  1. Het is belangrijk om als werkgever goed te letten op signalen van stress bij je medewerkers. Gedraagt iemand zich ineens anders dan normaal: kortaf, snel in huilen uitbarsten of cynisch? Dat kan wijzen op stress.
  2. Ga vervolgens het gesprek aan met zo’n medewerker. Vraag hoe het gaat en hoe het is met zijn of haar werkdruk. Informeer ook naar de privésituatie. Vraag hoe je kunt helpen, waar je medewerker behoefte aan heeft. Wees vooral begripvol, reageer niet afkeurend en neem de stress serieus.
  3. Kijk ook of je medewerkers een goede balans hebben in wat er van hen gevraagd wordt in hun functie en wat ze aankunnen. Vraag hoe de medewerker dat zelf ervaart. Zijn er misschien werkzaamheden die beter aansluiten?
  4. Besteed bedrijfbreed aandacht aan het onderwerp stress. Bijvoorbeeld in jullie personeelsblad, via een spreker en in jullie teamoverleg.
  5. Stimuleer voldoende ontspanning en slaap bij je personeel. Tijdens de slaap komen je hersenen tot rust en dat geeft een andere kijk op de zaken.
Op welke manier kun je stress als werkgever aanpakken?

Merk je dat er een gespannen sfeer hangt op de werkvloer? Ga bij jezelf na of dit tijdelijk is of structureel. Werken jouw mensen vaak over? Zijn er veel krappe (onrealistische) deadlines? Is de sfeer prettig en open of onveilig en gesloten?

De bedrijfscultuur en de sfeer kunnen van invloed zijn op stressgevoelens die jouw medewerkers ervaren. Als medewerkers het gevoel hebben dat zij zichzelf kunnen zijn en open kunnen praten over stress en (angst voor) fouten, kunnen zij meer ontspannen werken.

Daarbij speel jij als werkgever een belangrijke rol als voorbeeldfiguur. Als je zelf gestrest in en uitvliegt, geef je een ander signaal dan als je een ontspannen houding aanneemt, vertrouwen en werkplezier uitstraalt en voor iedereen rustig de tijd neemt.

De gevolgen van stress

Stress kan leiden tot verzuim onder je medewerkers. Bijvoorbeeld in de vorm van burn-out. Met alle vervelende gevolgen van dien. Voor je medewerkers en voor jou. a.s.r. heeft allerlei experts in dienst op het gebied van verzuimpreventie.

Hoe kan a.s.r. je helpen?

a.s.r. heeft een team van specialisten voor je klaarstaan. Wij denken graag met je mee hoe je komt tot goede oplossingen voor en met je medewerkers. Onze aanpak:

  1. De werkstress in je bedrijf in beeld brengen. Wij kunnen je helpen om de knelpunten binnen jouw bedrijf zichtbaar te maken. Samen met jou onderzoeken we welke trends of ontwikkelingen er te zien zijn in het verzuim van je bedrijf.
  2. Oplossingen uitwerken en invoeren. Welke stappen kun je (nog meer) zetten om je bedrijf tot een gezonde werkomgeving te maken? Waar vind je voorbeelden van bedrijven die het echt goed hebben geregeld? Hoe betrek je het personeel bij deze oplossingen? Wij denken graag met je mee. 
  3. Oplossingen evalueren en eventueel bijstellen. Wij adviseren om na bijvoorbeeld 3 maanden een eerste evaluatie te houden. Hebben de gekozen oplossingen effect of is er méér nodig? Aan de hand van de resultaten van de evaluatie bepaal je hoe je door wilt gaan.

Wij helpen je graag