Onderschat sneeuwbaleffect
In elk team kunnen mensen ziek worden. Valt één iemand uit, dan kun je dit vaak als team nog bolwerken, vertelt Marjan. Stijgt het verzuim verder? Dan wordt de werkdruk voor de andere artsen steeds groter. “Mijn medewerkers zetten zich met hart en ziel in voor de dieren. Als ze gevraagd worden om extra te werken, doen ze dat. Maar we merkten hierdoor dat de dierenartsen overbelast raakten en ook uitvielen. Er ontstond een sneeuwbaleffect. Dat hebben we echt onderschat.”
Om te helpen bij de re-integratie van haar langdurig zieke medewerkers, krijgt Marjan ondersteuning van haar persoonlijke casemanager. Samen bespreken ze wat nodig is om een medewerker weer aan het werk te krijgen. “Die communicatie met a.s.r. is op alle vlakken altijd heel positief. Er wordt heel goed meegedacht. Zowel met de werkgever als de werknemer.”
Verzuimscan: analyse van achterliggende factoren
Om het hele team weer de goede kant op te krijgen, besluit Marjan op aanraden van haar casemanager een verzuimscan te doen. Haar casemanager brengt haar in contact met een geschikte arbeids-en organisatiedeskundige. “Hier heeft a.s.r. ons gewoon goed bij geholpen. Dankzij de scan hebben we in kaart gebracht wat binnen ons bedrijf verzuim veroorzaakt en wat de verbeterpunten zijn waarmee we aan de slag kunnen. Zo weten we nu dat we onze waardering meer moeten uitspreken naar de medewerkers en dat we aan de slag moeten met het verlagen van de werkdruk. Bijvoorbeeld door afspraken anders in te gaan plannen. We moeten onze mensen echt op één hebben en de planning op twee als we hieruit willen komen.”
Elke medewerkers in het spel houden
Na overleg met a.s.r. besluiten Marjan en haar mede-eigenaren om de verbeterpunten structureel aan te pakken met een jaar lang begeleiding van de arbeids- en organisatiedeskundige. “We hebben een urgent beroep, waardoor we vaak weinig tijd hebben om dingen even rustig te bespreken. De structurele begeleiding dwingt ons om tijd vrij te maken en écht te investeren in ons team.”
De deskundige gaat bijvoorbeeld helpen bij het voeren van de ontwikkelingsgesprekken met de teamleden. “We vinden het belangrijk dat onze mensen groeien en zichzelf leren kennen. Zowel hun sterke als zwakke punten. De deskundige gaat ons helpen om dat goed uit te vragen. Want hoewel ik verantwoordelijk ben voor het personeel, ben ik ook maar een dierenarts. Voor deze zaken heb ik geen opleiding genoten.”
“Er valt nog een hoop te verbeteren, maar dit betekent ook dat ons werk alleen nog maar leuker wordt”, vertelt Marjan. “Ik wil dat mijn mensen na een dag hard werken altijd voldaan en positief naar huis gaan. Zo houden wij in de toekomst onze medewerkers inzetbaar!”