Alle bedrijven, rechtspersonen en organisaties die meedoen aan het economische verkeer in Nederland zijn verplicht zich in het Handelsregister van de KVK in te schrijven. Voordat je je inschrijft zijn er een aantal zaken die je moet voorbereiden.
1.Bedrijfsnaam bedenken
Het begint natuurlijk allemaal met een bedrijfsnaam. Zonder een naam voor je bedrijf kun je je niet bij de KVK inschrijven. Er zijn wel een aantal voorwaarden waar je je aan moet houden. Een bedrijfsnaam mag bijvoorbeeld niet hetzelfde zijn als een bestaande merknaam of daar te veel op lijken, misleidend zijn of bestaan uit een wettelijk beschermde titel zonder inschrijving in het wettelijke register van die beroepsgroep (bijvoorbeeld voor artsen of advocaten). Je kan in het Handelsregister checken of de naam die je in gedachten hebt al bestaat of niet. Goed om te weten: het is mogelijk om de naam later aan te passen mocht je dat wensen.
Een kleine tip bij het bedenken van een naam voor je bedrijf. Veel zzp’ers verwerken hun eigen naam in de naam van hun onderneming. Als je dat doet, dan is je bedrijf doordat de gegevens in het Handelsregister openbaar zijn (waarover later meer) terug te leiden naar jou. Ook bijvoorbeeld het bedrijfsadres, dat voor veel zzp’ers hetzelfde is als hun privéadres. Als je dat niet prettig vindt, is het slim om een bedrijfsnaam te kiezen zonder jouw eigen naam erin.
2.Rechtsvorm kiezen
Afhankelijk van het type bedrijf dat je wilt beginnen kies je voor een bepaalde rechtsvorm. Dit kan onder meer een eenmanszaak, vennootschap onder firma, maatschap, commanditaire vennootschap, besloten vennootschap of naamloze vennootschap zijn. Wil je weten wat de beste rechtsvorm is voor jouw onderneming? Lees dan ons uitgebreide artikel over rechtsvormen hier. Bij sommige rechtsvormen is een notaris nodig om bepaalde zaken te regelen, maar zzp’ers en kleinschalige ondernemers kunnen zich zonder tussenkomst inschrijven als eenmanszaak.
3.UBO’s inschrijven?
Een UBO, ofwel Ultimate Beneficial Owner, is een persoon die de uiteindelijke eigenaar van een bedrijf is of zeggenschap heeft door het bezit van meer dan 25 procent aandelen of een eigendomsbelang. Indien er sprake is van één of meerdere UBO’s, dan moet je deze inschrijven in het UBO-register. Dit register bestaat om UBO’s inzichtelijk te maken en zo misbruik van het financiële stelsel door bijvoorbeeld fraude of witwassen te voorkomen. Wanneer je je als zzp’er of kleinschalig ondernemer inschrijft zijn UBO’s meestal niet van toepassing. Dat kan wel het geval zijn bij grotere ondernemingen.
4.Huurovereenkomst van bedrijfspand
Betrek je bij het starten van jouw onderneming ook een bedrijfspand, dan moet je de huur- of koopovereenkomst van het pand meenemen naar jouw afspraak voor inschrijving bij de KVK. Dit is bijvoorbeeld van toepassing wanneer je een winkel opent of een kantoorpand betrekt.