Op deze pagina lees je meer over de voordelen van het Brancheloket Groothandel en hoe je als werknemer stappen kunt ondernemen om te voorkomen dat je uitvalt. Ontdek ook hoe wij je begeleiden als je toch uitvalt.
Als je ziek bent, wil je graag weten waar je aan toe bent. Via het Brancheloket Groothandel regelt je werkgever deskundige begeleiding van Zorg van de Zaak en de re-integratiediensten van a.s.r.
Wij bieden jouw werkgever ondersteuning en tools die bijdragen aan het gezond en vitaal houden van alle medewerkers. Zo kan jij zonder problemen tot je AOW-leeftijd doorwerken.
In de cao en in je arbeidsovereenkomst staat waar je recht op hebt als je ziek of arbeidsongeschikt wordt. Via het Brancheloket Groothandel kan je werkgever extra verzekeringen voor je afsluiten. Zo ga jij er bij ziekte financieel niet op achteruit.
Bij onze verzekeringen keren we altijd uit tot je AOW-leeftijd. Ook als de overheid bepaalt dat de wettelijke AOW-leeftijd verder omhoog gaat.
Samen met je werkgever zorgen we ervoor dat je snel weer aan de slag bent.
Het Brancheloket Groothandel is een combinatie van de verzuimverzekering van a.s.r., de uitgebreide dienstverlening van Zorg van de Zaak en de re-integratiediensten van a.s.r. Via dit loket kan jouw werkgever een beroep doen op deze dienstverlening en re-integratiediensten. Alles is afgestemd op de situatie van het bedrijf waar jij werkt.
Bij het personeelsbeleid heeft je werkgever te maken met de Arbowet. Daarin staat precies beschreven waar een werkgever zich aan moet houden. Werkgevers en medewerkers zijn samen verantwoordelijk voor een gezonde en veilige werkplek.
Je hebt als medewerker altijd de mogelijkheid om een bedrijfsarts te bezoeken. Ook als je niet ziek bent of niet dreigt uit te vallen. De bedrijfsarts kijkt verder dan een eventuele medische oorzaak en bespreekt alle factoren die van invloed kunnen zijn. Zoals bijvoorbeeld de omstandigheden op werk, zorgtaken thuis, of problemen van financiële, sociale of psychische aard. Op basis van de probleemanalyse adviseert de bedrijfsarts wat je als medewerker nog wél kunt en welke acties nodig zijn om weer aan de slag te kunnen. Het leveren van de beste zorg voor de medewerkers is hierbij het uitgangspunt.
Als je het niet eens bent met de mening van de bedrijfsarts, mag je een second opinion vragen van een andere bedrijfsarts.
Je werkgever moet binnen het bedrijf een preventiemedewerker aanstellen. De medewerkers hebben instemmingsrecht bij de keuze voor wie deze rol op zich neemt én diens rol in de organisatie.
Je krijgt van je werkgever één keer per jaar de mogelijkheid om mee te doen aan een Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO). Door het invullen van een vragenlijst of door een gericht onderzoek worden de risico's in jouw bedrijf in kaart gebracht. De uitkomsten worden gebruikt om de arbeidsomstandigheden van het bedrijf te verbeteren, zodat je veilig en gezond aan het werk kunt blijven.
Ook voor keuringen kun je terecht bij ArboNed. Zij kunnen vrijwel elke keuring uitvoeren en beschikken over een landelijk netwerk van kantoren. Een groot deel van deze kantoren beschikt over een eigen keuringslocatie. Keuringen die voor jou interessant kunnen zijn:
Wat is een interventie?
Een interventie is een behandeling, training of begeleiding waardoor je inzicht krijgt in problemen en beperkingen binnen jouw werk en leert hiermee om te gaan, met als doel dat jij je werk kunt hervatten. Afhankelijk van de situatie ga je aan de slag met bijvoorbeeld een fysiotherapeut, een psycholoog of een arbeidsbemiddelaar.
Eerst naar de bedrijfsarts
Voorafgaand aan een interventie ga je naar het spreekuur van de bedrijfsarts. Die bepaalt of er sprake is van dreigend langdurig verzuim, en of een interventie jouw verzuim kan verkorten. De casemanager, die de werkhervatting bewaakt, wordt hierover geïnformeerd en informeert vervolgens de werkgever over de te nemen stappen.
Voordelen van interventie
De bedrijfsarts en interventiebedrijven bekijken samen welke mogelijkheden jij hebt, ondanks de klachten. Zij kiezen voor de interventie die het meest bijdraagt aan snel herstel en een korte verzuimduur.
Als blijkt dat je niet in jouw eigen bedrijf kunt re-integreren, dan moet de re-integratie worden gericht op (ander) werk, bij een andere werkgever.
De route naar ander werk:
Je werkgever of een bemiddelaar helpen jou bij het vinden van ander werk. Ze motiveren en ondersteunen jou gedurende het gehele traject.
Plan van aanpak:
Eerder is al een Plan van Aanpak opgesteld waarin de afspraken over jouw re-integratie zijn vastgelegd. Dit plan is een hulpmiddel waarin is opgenomen op welke manier aan jouw re-integratie gewerkt wordt en het wordt bijgesteld op het moment dat er iets verandert in de werksituatie of jouw gezondheid. Alle contactmomenten, acties en afspraken die jullie maken worden vastgelegd. Ook een route naar ander werk wordt hierin vastgelegd.
Voortgangsgesprekken:
Wekelijks hebben jullie gesprekken over de voortgang van het traject. Ook al is het niet altijd vanzelfsprekend, werk mee aan het vinden van een andere werkplek. Doe je dit niet, dan mag een werkgever jouw loon inhouden of zelfs stopzetten.
Als je toch arbeidsongeschikt raakt, dan zijn er in je cao afspraken tussen jou en je werkgever vastgelegd. Je weet dus precies wat je kunt verwachten als je ziek of arbeidsongeschikt wordt.
Naast de afspraken uit de cao kan je werkgever nog aanvullende verzekeringen voor je afsluiten. Kijk in je arbeidscontract wat jouw werkgever voor je geregeld heeft.
Als je arbeidsongeschikt raakt of dreigt te worden, komt er veel op je af. Je zit vol vragen en je wilt weten wat je te wachten staat. Via het Brancheloket Groothandel regelt jouw werkgever de verzuimverzekering en dienstverlening voor het bedrijf en de medewerkers. Daardoor staat er een team van specialisten voor jou klaar als je arbeidsongeschikt raakt of dreigt te worden. Zij begeleiden je in elke fase, ook als je gezond bent.
Wil je exact weten wat er allemaal voor jou geregeld is? Kijk dan in je cao of in je arbeidsovereenkomst. Je kunt natuurlijk ook om uitleg vragen aan je werkgever.
Als je ziek bent, meld je je ziek bij je werkgever. Van je werkgever hoor je vervolgens wat je verder moet doen. Je wordt begeleid door de medewerkers van Zorg van de Zaak en het re-integratie team van a.s.r. Wij doen er alles aan om te zorgen dat jij zo snel mogelijk weer aan het werk kunt.
Is er bepaalde (medische) informatie nodig om jou zo goed mogelijk verder te helpen? Dan komt dit uitsluitend terecht bij de afdeling die dit nodig heeft. Ook jouw werkgever krijgt geen inzicht in jouw (medische) gegevens. Zo gaan wij zorgvuldig met jouw informatie om en houden we ons aan de AVG.
De Inzetbaarheidscoach (casemanager) van Zorg van de Zaak is het eerste aanspreekpunt voor werkgevers die vragen hebben over de dienstverlening binnen het arbopakket Brancheloket Groothandel. Wanneer je de gegevens van jouw inzetbaarheidscoach hebt, dan kan je direct telefonisch contact opnemen. Heb je die niet, dan kan je ze ook telefonisch bereiken op 088 - 277 8965 of mail naar contractenverzekeraars@zorgvandezaak.nl.
Heb je een algemene vraag over het Brancheloket Groothandel, dan kan je contact opnemen met onze klantenservice op 030 - 257 2920. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 17.30 uur. We helpen je graag.