Ga naar de hoofdinhoud
Groei is belangrijk voor elke ondernemer. Of het nu gaat om de groei van je bedrijfsgrootte, de inkomsten of persoonlijke en professionele groei. Maar hoe kun je op een gezonde en succesvolle manier groei bereiken? Een uitgewerkte groeistrategie helpt jou verder. Op deze pagina lees je welke groeistrategieën er zijn en hoe je kan blijven groeien als ondernemer.
Wat is een groeistrategie?
Een groeistrategie is een plan dat jou helpt om te bepalen hoe je jouw onderneming wil laten groeien. Aan deze strategie hang je bepaalde groeidoelstellingen. Groeien hoeft niet alleen om de omvang of omzet van je bedrijf te gaan. Het kan ook gaan om het verbeteren van je product of dienst of de investering in jezelf als ondernemer door bijvoorbeeld bijscholing. Wat je doel ook is, een goed uitgewerkte groeistrategie helpt jou om je doelen te bereiken.
Vier groeistrategieën voor je onderneming
Een groeistrategie kan je ontwikkelen door gebruik te maken van de Ansoff-matrix. De Ansoff-matrix kent vier groeistrategieën: marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie. Hieronder leggen we uit wat elke strategie betekent.
1. Marktpenetratie
Bij de groeistrategie marktpenetratie brengt je onderneming een bestaand product of dienst op de bestaande markt. Het doel van deze groeistrategie is dan ook om het marktaandeel van een bestaand product te vergroten. Dit kun je bereiken door onder andere meer te adverteren, het aanbieden van korting of door upselling. Het grootste doel van marktpenetratie is om het marktaandeel van jouw concurrenten te verkleinen en dat van jezelf te vergroten.
2. Productontwikkeling
De groeistrategie productontwikkeling focust zich op het bieden van nieuwe producten of diensten in een bestaande markt. Je biedt deze producten of diensten aanvullend aan naast je huidige producten of dienstverlening. Dit noemen we cross selling. 
3. Marktontwikkeling
Bij de groeistrategie marktontwikkeling ga je bestaande producten of diensten in een nieuwe markt introduceren. Het doel van deze strategie is om nieuwe klanten of afnemers te vinden. Dit kun je bereiken door bijvoorbeeld naast winkelverkopen óók een webshop te lanceren, je product naast groothandels ook in supermarkten te verkopen of door je product of dienst in een nieuw land te introduceren.
4. Diversificatie
De laatste groeistrategie is diversificatie. Bij deze strategie ontwikkel je een nieuw product voor nieuwe klanten. Het doel van deze groeistrategie is om je concurrentie voor te zijn. Jij brengt het namelijk als eerste op de markt.
Scenarioplanning
Scenarioplanning is een methode die je kan helpen bij de bepaling van je groeistrategie. Dit doe je door het ontwikkelen en uitschrijven van verschillende mogelijke toekomstscenario’s. Deze scenario’s bieden je informatie om je voor te bereiden en in te spelen op wat mogelijk komen gaat. Meer weten over scenarioplanning?
Zo groei je als ondernemer

Groei zit hem natuurlijk niet alleen in de groei van je bedrijf. Het is belangrijk dat je ook als ondernemer meegroeit in jouw branche en onderneming. Om jezelf te blijven ontwikkelen kan je een aantal dingen doen:

  • Investeer in educatie: volg een cursus, start een opleiding of lees boeken
  • Investeer in jezelf: praat eens met business coach, volg een workshop leiderschap
  • Vraag hulp: geen tijd meer voor de boekhouding? Besteed het uit
  • Houd jezelf gezond: een gezond lichaam en een gezond brein, dragen bij aan een gezonde onderneming.

Meer weten over hoe je kunt groeien als ondernemer? Honorair Hoogleraar ondernemerschap Josette Dijkhuizen vertelt over persoonlijke en bedrijfsmatige ontwikkeling en hoe je ermee aan de slag kunt.

Download het whitepaper 'Succesvol ondernemen: zo doe je dat''

Een succesvol bedrijf oprichten en runnen gaat met vallen en opstaan. Daarom is kennis opdoen over hoe je flexibel en wendbaar blijft, naast het hebben van een visie en een gedegen strategie, misschien wel het belangrijkste. Als ondernemer is het jouw taak om zaken aan te pakken en door te gaan. Maar hoe doe je dat?

In dit whitepaper leer je meer over wendbaarheid, hoe je kunt inspelen op veranderingen in de markt, wat een goede strategie inhoudt en hoe je aan goede klantrelaties werkt.