Ga naar de hoofdinhoud

Als ondernemer ben jij je bedrijf. Jij bent het gezicht van de zaak. Daarom ontkom je bijna niet aan personal branding om succesvol te kunnen ondernemen. Hiermee weet jij je te profileren en te onderscheiden van concurrenten. Wat komt er allemaal bij kijken en hoe zet je jezelf als merk neer? Bekijk op deze pagina de vier stappen om van jezelf een succesvol merk te maken.

Wat is personal branding?

Personal branding is de manier waarop jij jezelf als 'merk' presenteert aan anderen. Voor goede personal branding ga je op zoek naar wat jou als ondernemer uniek maakt. Door jouw persoonlijke talenten, eigenschappen en kwaliteiten sterk te presenteren naar anderen weten klanten jou beter te vinden. Een goede personal branding kan dus leiden tot een groter netwerk en meer leads.

Waarom is personal branding belangrijk?

Waarschijnlijk ben je niet de enige ondernemer binnen jouw branche die wil groeien en succesvol zaken wil doen. Daarom is het belangrijk om, net zoals merken, jezelf uniek in de markt te zetten. Jij bent immers je onderneming. Door jezelf goed te presenteren binnen een concurrerende markt onderscheid je jezelf, trek je de juiste klanten aan en laat je zien waar je voor staat.

Personal branding: 4 stappen om van jezelf een succesvol merk te maken

Lees hieronder onze tips om jezelf succesvol neer te zetten als merk.

Stap 1. Brainstormen

Om jezelf te onderscheiden van anderen moet je ontdekken wat jou uniek maakt. Een brainstormsessie kan hierbij helpen. Vraag jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen: wie ben ik? Wat maakt mij uniek?

Vraag ook aan anderen binnen je netwerk om deze vragen voor jou te beantwoorden. Het kan helpen om te horen wat zij van jou denken. Hierdoor kom je wellicht tot nieuwe inzichten.

Stap 2. Bepaal jouw belangrijkste waarden

Nadat je op papier hebt staan wie jij als ondernemer bent, is het belangrijk om te noteren wat jij belangrijk vindt. Schrijf een aantal kernwoorden op die voor jou écht belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan: assertiviteit, avontuurlijk, veelzijdigheid of communicatief vaardig. Wees in dit proces eerlijk. Schrijf dus niet op wat je graag zou willen, maar blijf dicht bij jezelf.

Stap 3. Ontdek kansen in de markt

Zodra je weet wat jou onderscheidt van de markt, kun je hier slim op inspelen. Wat is jouw unique selling point? Gebruik hiervoor de antwoorden die je hebt gegeven tijdens het brainstormen. Je ontdekt kansen in de markt door je af te vragen of er behoefte is aan jouw product of dienst. Luister daarom goed naar je netwerk en bekijk of de wensen passen bij jouw ondernemerschap.

Stap 4. Presenteer jezelf online

Nu je alles op papier hebt staan is het tijd om jezelf te presenteren. Lanceer bijvoorbeeld een website of presenteer jezelf als merk op een socialmediaplatform, zoals LinkedIn. LinkedIn is namelijk hét platform om te netwerken en te profileren. En via Instagram kan jij jouw producten visueel aan een groot publiek tonen. Door jezelf online goed te presenteren vinden klanten jou sneller en kom je betrouwbaar over.

Blijf bouwen aan je eigen merk

Nu weet je hoe je stap voor stap jezelf als merk neerzet. Door goede personal branding val je na verloop van tijd écht op. Je weet jezelf niet alleen uniek te maken, maar door personal branding ben je je ook meer bewust van wie je zelf bent. Hierdoor val je direct op in de menigte. Het is belangrijk om te blijven bouwen aan je merk en jezelf te ontwikkelen. Wie jij aankomend jaar bent als ondernemer kan weer heel anders zijn dan de ondernemer die je bent vandaag.

Download het whitepaper 'Succesvol ondernemen: zo doe je dat'

Een succesvol bedrijf oprichten en runnen gaat met vallen en opstaan. Daarom is kennis opdoen over hoe je flexibel en wendbaar blijft, naast het hebben van een visie en een gedegen strategie, misschien wel het belangrijkste. Als ondernemer is het jouw taak om zaken aan te pakken en door te gaan. Maar hoe doe je dat? 

In dit whitepaper leer je meer over wendbaarheid, hoe je kunt inspelen op veranderingen in de markt, wat een goede strategie inhoudt en hoe je aan goede klantrelaties werkt.