Ga naar de hoofdinhoud

70% van jongeren ziet online zorg wel zitten

Een ruime meerderheid van jongeren in Nederland is positief over online zorg (Motivaction, 2024*). Zij zien een digitale zorgdienst als een goed alternatief voor momenten waarop de huisarts niet bereikbaar is. Bijvoorbeeld voor vragen over leefstijl of klachten en vragen die ze liever anoniem bespreken. Onder oudere generaties is online zorg iets minder populair. Zij zijn wél enthousiast over digitale zorg op tijden dat de huisarts niet bereikbaar is.

De generaties in het onderzoek:
  • Babyboomers (1946-1965)
  • Generatie X (1966-1980)
  • Generatie Y/ Millennials (1981-1995)
  • Gen Z (1996-2010)
Meerderheid staat open voor digitale zorg

1 op de 3 ondervraagden is positief over een digitale zorgdienst wanneer de huisarts niet bereikbaar is. Bijvoorbeeld in de avond, het weekend of in de vakantie. Ook staat 20% van de mensen ervoor open om uiterlijke plekjes (zoals wondjes, eczeem, moedervlekken) digitaal te laten beoordelen.

Online zorg voor verschillende klachten en vragen

Voor welke klachten en vragen is online zorg het meest geschikt? Twee derde van de ondervraagden vindt een gesprek met een diëtist geschikt om online te doen. Over mentale hulp verschillen de meningen. Ongeveer een kwart van de mensen bespreekt mentale problemen liever face to face. Bijna de helft van generatie X en Y/Millennials die positief is over digitale zorg ziet online contact bij mentale klachten juist wél zitten. 

Een online afspraak met de fysiotherapeut is het minst populair. Meer dan de helft van de ondervraagden staat hier negatief in. 

Stappen voor een gezondere levensstijl

8 op de 10 Nederlanders wil graag stappen zetten voor een betere mentale en fysieke gezondheid. Zo wil 1 op de 3 meer sporten en bewegen. Een bijna even grote groep wil graag gezonder eten en drinken en beter slapen. Vaak geven mensen deze stappen aan in combinatie met elkaar. Daarnaast wil 23% graag minder op een scherm zitten. Onder vrouwen is dit zelfs 28%.

Ongeveer de helft van de ondervraagden denkt geen hulp nodig te hebben bij meer sporten en bewegen. Wel worden apps of tips via internet steeds populairder als hulpmiddel (28%). Met een zorgvraag om beter te slapen, stappen mensen wel sneller naar de huisarts.

Gezonde en ongezonde gewoontes

Wat zijn ongezonde gewoontes die ondervraagden maar moeilijk opgeven? Tussendoortjes en te veel snoep staan bovenaan de lijst. Meer mannen dan vrouwen vinden dat ze te veel alcohol drinken en gamen. Generatie Z geeft naast ongezonde tussendoortjes ook andere guilty pleasures op. Zij kijken – hangend op de bank – te veel films en series en slapen te weinig.

Gelukkig zijn Nederlanders ook trots op gezonde gewoontes die ze vooral vast willen houden. De deelnemers zijn het meest trots op een gezond eetpatroon, gevolgd door veel sporten en bewegen. Vrouwen zijn meer dan mannen trots op hun gezonde eetpatroon. Mannen zijn weer meer dan vrouwen trots op hun sportieve gedrag.

De zorgverzekeringen van a.s.r.

Ontdek onze zorgverzekeringen die óók helpen je fysieke en mentale gezondheid te versterken. Laat je inspireren, bekijk tips en uitdagingen op onze Zorg voor jezelf pagina. Of lees meer over vergroten van je vitaliteit op onze themapagina.

* Motivaction heeft in september 2024 in opdracht van a.s.r. representatief onderzoek gedaan onder 1.295 Nederlanders.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }