Ga naar de hoofdinhoud

We hebben er allemaal mee te maken: inflatie. Niet alleen de kosten van producten stijgen, maar ook de kosten voor het eigen levensonderhoud. Hierdoor wordt geld minder waard. Hoe zorg je ervoor dat je als ondernemer niet achteruitgaat in besteedbaar inkomen? En hoe bereken je inflatie door in je producten of diensten? Op deze pagina geven we je een aantal tips.

Waarom inflatie doorberekenen als ondernemer?

Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je inkomen. Inflatie kan je inkomsten als ondernemer aantasten. Zeker wanneer de prijs van je product of dienst niet meestijgt met andere prijsstijgingen. Niet alleen de kosten van je eigen levensonderhoud stijgen, maar ook de inkoopkosten van de producten en diensten die jijzelf als zzp’er nodig hebt. Om je inkomsten op peil te houden, kun je de prijsstijgingen waar je zelf mee te maken krijgt doorberekenen in je eigen tarieven of verkoopprijzen.

Inflatie van je uurtarief

Bied je een dienst aan? Neem de inflatie dan mee in je uurtarief. Bekijk goed welke gestegen kosten invloed hebben op jouw uitgaven. Als je dit jaarlijks opnieuw bekijkt en aanpast, blijf je financieel gezond.

Lees hoe je jouw uurtarief als zzp'er bepaalt

5 tips voor het doorberekenen van inflatie als ondernemer

Als ondernemer is het belangrijk om rekening te houden met inflatie bij het (opnieuw) bepalen van de prijs van je producten of diensten. Hieronder vind je enkele tips om de inflatie in je berekeningen mee te nemen:

Tip 1: Bepaal het inflatiepercentage
Het eerste wat je nodig hebt is een schatting van het inflatiepercentage. Dit percentage vind je op de pagina Inflatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Of maak zelf een schatting door prijzen van het afgelopen jaar te vergelijken met die van het jaar ervoor.

Tip 2: Stel je prijzen vast aan de hand van de toekomstige kosten
Neem naast inflatie ook toekomstige kosten – zoals bijvoorbeeld stijgende transportkosten - mee in een nieuwe prijs. Hierdoor kun je een realistische, toekomstbestendige prijs vragen voor je producten of diensten.

Tip 3: Houd rekening met andere factoren die de prijs beïnvloeden
Naast inflatie kunnen ook andere zaken invloed hebben op de prijs van je producten of diensten. Bijvoorbeeld de kosten van grondstoffen of arbeid. Zorg ervoor dat je deze factoren meeneemt in je berekeningen.

Tip 4: Pas je prijzen regelmatig aan
Maak er een gewoonte om je prijzen regelmatig te checken. Pas deze eventueel aan op basis van veranderingen in de inflatie en andere factoren. Dit helpt je om de winstgevendheid van je bedrijf zeker te stellen.

Tip 5: Blijf realistisch
Kijk wat in jouw situatie een haalbare prijsstijging is. Je wilt niet achteruit gaan in inkomsten, maar je klanten ook niet opzadelen met een absurde prijsstijging .

Hoe communiceer je een prijsstijging naar je klanten?
  • Wees duidelijk en eerlijk. Leg uit waarom de prijzen stijgen, bijvoorbeeld door veranderingen in de kosten van grondstoffen of door inflatie. Dit toont aan dat je transparant bent en dat de prijsstijging niet uit het niets komt.
  • Geef prijsstijgingen ruim van te voren aan. Laat je klanten weten dat de prijsstijgingen eraan komen, zodat ze voldoende tijd hebben om zich hierop voor te bereiden. Bij lopende contracten waarbij klanten al betaald hebben, voer je natuurlijk géén prijsstijgingen door. Maak eventueel speciale prijsafspraken met grotere afnemers.
  • Benadruk de waarde. Leg uit wat je klanten krijgen voor hun geld. En laat zien hoe jouw producten of diensten hen blijven helpen hun problemen op te lossen. Dit geeft hen een beter begrip van de waarde die ze krijgen voor hun geld.
  • Bied eventueel betaalbare alternatieven aan. Overweeg om alternatieve producten of diensten aan te bieden die voor sommige klanten betaalbaar zijn. Zo verklein je de kans dat je deze klanten verliest.
  • Luister naar feedback en ga het gesprek aan als er kritiek is.