Ga naar de hoofdinhoud
Home Hoe repair cafe uitgroeide tot wereldwijde beweging
Afbeelding van Martine van Repair cafe

Martine zag ‘haar‘ Repair Café uitgroeien tot wereldwijde beweging

16 oktober 2024

Met z’n allen gooien we heel veel spullen weg die nog prima te repareren zijn. En die na een reparatie vaak ook nog jarenlang mee kunnen. Repareren is vaak gemakkelijker dan je denkt, en stukken duurzamer. Om mensen hierbij te helpen, bedacht Martine Postma in 2009 het Repair Café. Met succes; inmiddels 15 jaar later staat de teller al op 3.250 Repair Cafés wereldwijd…

Hoe het begon

Martine zet zich al sinds 2007 op allerlei manieren in voor duurzaamheid op lokaal niveau. Het viel haar op dat bij het grofvuil vaak spullen stonden die nog best gerepareerd konden worden. Ze kwam tot de conclusie dat dit komt omdat weggooien en vervangen in onze economie zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt. ‘Met een druk op de knop heb je vaak binnen een dag iets nieuws in huis,’ vertelt Martine. ‘Dit weggooi- en vervanggedrag wilde ik doorbreken door repareren óók zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zo kwam ik op het idee voor het Repair Café. Ik heb toen zelf in mijn eigen omgeving verschillende vrijwillige reparateurs geworven en zij waren meteen enthousiast.’ Het allereerste Repair Café organiseerde Martine op 18 oktober 2009 in Amsterdam-West. Zij kon toen nog niet vermoeden dat dit lokale initiatief zou uitgroeien tot een enorme internationale beweging, met wereldwijd inmiddels 3.250 aangesloten Repair Cafés.

Betrokken vrijwilligers

De drijvende kracht achter al die Repair Cafés zijn nog altijd de betrokken vrijwilligers die de reparaties uitvoeren. Inmiddels zijn er zo’n 48.750 vrijwilligers in 45 landen, die samen goed zijn voor zo’n 58.500 geslaagde reparaties per maand. Mensen die met kapotte spullen komen, mogen met de reparateurs meekijken. Sterker nog, dat is zelfs de bedoeling. ‘Met de Repair Cafés willen we ook kennis overdragen,’ vertelt Martine. ‘Zo leren we mensen om beter voor hun spullen te zorgen. Ook eenvoudig onderhoud helpt hierbij; schoonhouden, filters vervangen, ontkalken, smeren. Allemaal vrij kleine dingen die voor de levensduur van spullen een heel groot verschil kunnen maken.

Vooral geslaagde reparaties

Met name elektrische apparaten als lampen, koffieapparaten en stofzuigers worden bij Repair Cafés vaak ter reparatie aangeboden. Maar ook met kleding, meubels, fietsen en speelgoed kun je bij een Repair Café terecht. Maar liefst 60 tot 70% van deze gebruiksvoorwerpen kan ter plekke gerepareerd worden. Behalve met echte gebruiksvoorwerpen komen mensen ook regelmatig met spullen die voor hen een bepaalde emotionele waarde hebben. Martine: ‘Denk bijvoorbeeld aan videorecorder, om een bruiloftsvideo te kunnen blijven bekijken. Of een zaklampje, dat ooit cadeau is gegeven door een overleden familielid. Het is mooi dat we ook met dit soort dingen kunnen helpen. Mensen zijn vaak heel dankbaar en geven dan ook graag een vrijwillige bijdrage om hun dankbaarheid te uiten. Het richtbedrag hiervoor is 5 euro, maar ook een hoger bedrag komt regelmatig voor.’ En wat als voor een reparatie een onderdeel besteld moet worden dat een reparateur niet bij zich heeft? ‘Dan kunnen we je nog steeds helpen,’ zegt Martine. ‘We helpen je dan met het zelf bestellen van het juiste onderdeel, en hiermee kun je dan de volgende keer gewoon terugkomen.’

Veranderende rol

Toen Martine 15 jaar geleden begon, was ze zelf bij de meeste Repair Cafés aanwezig. Nadat haar idee landelijk omarmd werd, volgde al snel ook internationale belangstelling. Hiermee veranderde ook haar rol: ‘Ik heb toen aan de hand van mijn eigen eigen ervaringen een startpakket opgezet, waarmee geïnteresseerden ook in hun eigen buurt een Repair Café kunnen opzetten. Dit startpakket is inmiddels vertaald in het Engels, Duits, Frans en Spaans. Daarnaast zijn we als organisatie ook steeds meer in gesprek met politici en fabrikanten, om samen te werken aan een circulaire economie. Daarbij helpt het bijvoorbeeld als fabrikanten gemakkelijker te repareren apparaten op de markt brengen. Met onderdelen die je kunt vervangen en waar je vooral ook gemakkelijk bij kunt. In dat kader vind ik het ook goed wat a.s.r. doet met duurzaam schadeherstel. Mensen zijn jarenlang gewend geweest om via hun verzekeraars zoveel mogelijk te vervangen. Maar waarom zou je een hele vloer vervangen als je ook gewoon één kapotte plank kunt repareren? Zeker in een wereld waarin grondstoffen opraken is zo’n verandering van mentaliteit hard nodig.’

Zo werkt duurzaam schadeherstel van a.s.r.

Schade herstellen doe je via ons duurzame herstelnetwerk. Dit netwerk bestaat uit duurzame herstelbedrijven met het keurmerk Groengedaan!

Ruben Leendertse

Meer verhalen over Duurzaam herstel

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }