Voor zorgaanbieders van GGZ
Inkoopbeleid
Bent u benieuwd naar wat er voor u in 2026 verandert? Wilt u meer weten over het proces en de planning van de zorginkoop? U vindt het terug in ons inkoopbeleid. Ons inkoopbeleid hebben we samengevat in onze highlights, zodat u snel kunt zien waar a.s.r. voor staat en wat wij belangrijk vinden bij het inkopen van zorg.
Voorgaande jaren
- Aanscherping beleid 2022 GGZ instellingen
- Aanscherping beleid 2022 GGZ vrijgevestigden
- Aanscherping beleid 2023 GGZ instellingen
- Aanscherping beleid 2023 GGZ vrijgevestigden
- Aanscherping beleid 2024-GGZ instellingen
- Infographic Inkoopbeleid 2024-GGZ
- Infographic Inkoopbeleid 2024-GGZ Vrijgevestigden
- Infographic Inkoopbeleid 2025 GGZ
- Inkoopbeleid 2022 GGZ instellingen
- Inkoopbeleid 2022 GGZ vrijgevestigden
- Inkoopbeleid 2023 GGZ instellingen
- Inkoopbeleid 2023 GGZ vrijgevestigden
- Inkoopbeleid 2024 GGZ
- Inkoopbeleid 2024 GGZ vrijgevestigden
- Inkoopbeleid 2025 GGZ
- oude versie inkoopbeleid 2025 GGZ
Overeenkomst afsluiten
We maken onderscheid in drie type overeenkomsten. Welk type overeenkomst we u aanbieden, hangt hoofdzakelijk af van de omvang van de zorg die u aan onze verzekerden levert. Voor het verschil tussen een vrijgevestigde en instelling gebruiken we de indeling van het Landelijk Kwaliteitsstatuut.
Indien u voor 2025 met ons een overeenkomst heeft gesloten en u heeft in het jaar 2025 bij ons gedeclareerd, dan benaderen wij u proactief voor een overeenkomst 2026 - tenzij is gebleken dat u niet (meer) aan onze voorwaarden voor het sluiten van een overeenkomst voldoet. Via de contracteermodule van Vecozo ontvangt u uiterlijk 1 september 2025 een voorstel voor een zorgovereenkomst. Een vast onderdeel van het voorstel is een vragenlijst, die afleidt naar de overeenkomst, inclusief tarievenlijst.
Bij voor ons kleinere instellingen worden in de overeenkomst ook een omzetplafond en eventueel de gemiddelde kosten per unieke cliënten (KPUC) vastgelegd. Het omzetplafond en de KPUC baseren we op de declaratiegegevens van 2024, tenzij het aantal behandelde cliënten is gedaald terwijl de omzet is gestegen. In dat geval baseren we het omzetplafond of KPUC op gegevens uit 2022 of 2023.
Wat
Wie
Wanneer
Publicatie inkoopbeleid
a.s.r.
1 april
Uiterste datum aanbieden overeenkomst
a.s.r.
1 september
Uiterste datum tekenen overeenkomst
zorgaanbieder
11 november
Publicatie gecontracteerde zorg op website a.s.r.
a.s.r.
12 november
Wij kopen de zorg bij grotere GGZ-instellingen in via individuele afspraken. Dit zijn met name geïntegreerde GGZ-instellingen, PUK/PAAZ en ambulante instellingen, die vaak zorg leveren in meerdere settingen of een specifiek zorgaanbod hebben. De meesten hiervan zijn onderdeel van het uniforme verzekerdenmutatiemodel.
Indien u voor 2025 met ons een overeenkomst heeft gesloten en u heeft in het jaar 2025 bij ons gedeclareerd, dan benaderen wij u proactief voor een overeenkomst 20265 - tenzij is gebleken dat u niet (meer) aan onze voorwaarden voor het sluiten van een overeenkomst voldoet.
Na publicatie van dit inkoopbeleid ontvangen de grotere geïntegreerde instellingen uiterlijk 1 mei van ons een startbrief. Hierna gaan we met deze instellingen in gesprek en verkennen we gezamenlijke kansen en uitdagingen. Voor zover in die gesprekken strategische onderwerpen niet aan bod komen, ontvangen we graag uiterlijk 1 juni meer informatie over het strategisch beleid van deze aanbieders. Dit geldt alleen als deze informatie relevant is voor de contractering en deze niet alléén voor a.s.r. zou moeten worden opgesteld.
Wij ontvangen graag uiterlijk 1 september een offerte van deze instellingen. De offerte moet ten minste een voorstel bevatten voor een tarief en volumeafspraken, zoals een omzetplafond of gemiddelde prijs per cliënt, en deze moeten cijfermatig onderbouwd zijn. Over dit voorstel gaan we in gesprek om tot een overeenkomst voor 2026 te komen.
De PUK/PAAZ en ambulante instellingen die geen onderdeel zijn van het uniforme verzekerdenmutatiemodel ontvangen uiterlijk 1 september een aanbod via Vecozo.
Wat
Wie
Wanneer
Publicatie inkoopbeleid
a.s.r.
1 april
Verzenden startbrief
a.s.r.
1 mei
Bespreken inkoopbeleid
a.s.r. en zorgaanbieder
tweede kwartaal
Verzenden strategisch beleid (optioneel)
zorgaanbieder
1 juni
Verzenden offerte
Grotere geïntegreerde instellingen 1 september
Verzenden aanbod aan PUK/PAAZ en niet-UVMM-instellingen
a.s.r.
uiterlijk 12 november
Bespreken (tegen)voorstel(len) en bereiken overeenkomst a.s.r. en zorgaanbieder
derde kwartaal
Publicatie gecontracteerde zorg op website
a.s.r.
12 november
Machtiging
Indien een verzekerde een verwijzing heeft en naar een niet-gecontracteerde GGZ-instelling wil, is een machtiging noodzakelijk. De machtiging dient vooraf te worden aangevraagd. Voor behandeling bij een vrijgevestigde praktijk is geen machtiging noodzakelijk. Lees meer over ons machtigingenbeleid.
Checklist langdurige GGZ
Bij verblijf langer dan 365 dagen wordt de checklist in de bijlage ingevuld. Deze checklist dient in de 9e maand van dat eerste jaar ingevuld te worden.
Tarieven
Met gecontracteerde zorgaanbieders maken wij afspraken over het door ons te vergoeden tarief. Voor niet-gecontracteerde zorgaanbieders geldt een vergoeding conform onze polisvoorwaarden tot ten hoogste de door ons vastgestelde maximale vergoeding.
Declareren
Zowel gecontracteerde als niet-gecontracteerde zorgaanbieders kunnen facturen indienen via VECOZO. De declaratie dient uiteraard te voldoen aan de voorwaarden van de vigerende declaratiestandaard. We streven ernaar om uw declaratie zo snel mogelijk te beoordelen en u van een terugkoppeling te voorzien. Wij hanteren een snelle uitbetalingstermijn voor verzekerden en zorgaanbieders.
Indientermijn
Het zorgprestatiemodel biedt de mogelijkheid om maandelijks te declareren. De uiterste termijn voor gecontracteerde zorgaanbieders om te declareren is binnen een jaar, met de beperking dat alle in 2025 geopende prestaties uiterlijk 30 april 2026 moeten zijn gedeclareerd. Dit geldt niet voor verzekerden, die niet-gecontracteerde zorg gebruiken. In dat geval staan de termijnen vermeld in de polis.
Afgewezen declaratie
Wij controleren of de door u ingediende declaraties volledig en juist zijn. Soms komt het voor dat een declaratie niet klopt. Bijvoorbeeld als er een verkeerde declaratiecode is gebruikt. U ontvangt in dat geval een afwijzing met hierin een retourcode. Wilt u meer informatie over de retourcode? Gebruik de retourcodezoeker van Vektis om te zoeken op uw retourcode.
Controle op declaraties
Wij voeren controles uit op declaraties. Dit doen we om de zorg betaalbaar te houden, om fraudeurs op te sporen en om kwaliteit van zorg te borgen. Op de pagina over de controle op declaraties leest u hoe we deze controles uitvoeren en hoe u ermee te maken kunt krijgen.
Privacyverklaring
Cliënten kunnen ervoor kiezen om declaratiegegevens niet met ons te willen delen. Hiervoor kunnen ze een privacyverklaring gebruiken.
Zorgverlenersportaal
MijnZorgverlener is een beveiligde omgeving waar u inlogt met uw bestaande VECOZO-certificaat. U heeft inzicht in uw gesloten overeenkomsten, ingediende declaraties en contactgegevens. Ook past u via MijnZorgverlener uw rekeningnummer aan.
Bent u een gecontracteerde zorgaanbieder? Vul dan uw postcode in, zodat u vindbaar bent voor onze verzekerden. De postcodegebieden uit MijnZorgverlener vormen de basis voor onze Zorgzoeker.
Wachttijd voor verzekerden
Loopt de wachttijd voor onze verzekerden op? Verwijs verzekerden dan naar onze afdeling Zorgbemiddeling. Onze zorgadviseurs kunnen hen wachtlijstbemiddeling aanbieden.
Heeft u vragen?
Onderwerp | Afdeling | Contactgegevens | |
---|---|---|---|
Status declaraties en wijzigingen doorgeven | MijnZorgverlener | ||
Declaraties en machtigingen | Declaraties | 030 278 36 36 | |
Proces overeenkomst | Overeenkomsten | ||
Inhoud overeenkomst en beleid | Inkoop & Beleid | ||
Zorgbemiddeling | Zorgbemiddeling | Bekijk de pagina over wachtlijstbemiddeling. | |
Voorstel duurzaam initiatief | Loket duurzaamheid | ||
Overige vragen | Gebruik het contactformulier voor zorgaanbieders. |