Gedrag veranderen van werknemers zodat ze gezonder en fitter worden. Belangrijk voor je bedrijf, zeker. En het lijkt helemaal niet moeilijk, toch? Een bootcamp organiseren of korting regelen op een sportschool abonnement in de buurt.
Roel Hermans lacht: ‘Erg leuk natuurlijk. Maar waarschijnlijk geeft dit niet het gewenste effect op lange termijn. Als je vitaliteit bij je medewerkers wilt stimuleren en verbeteren, pak het dan gestructureerd aan. Vitaliteit gaat in de basis over gedrag. Om vitaler te worden, moeten mensen vaak andere dingen gaan doen. Meer bewegen, gezonder eten of meer tijd maken voor zichzelf. Gedragsverandering gaat niet over één keer een instructie geven of aandacht besteden aan het onderwerp. Mensen hebben vaak intensieve ondersteuning nodig bij gedrag veranderen op lange termijn.’
Daarbij gaat het niet alleen om het gedrag van werknemers, maar ook om het gedrag van werkgevers. Ook als werkgever wil je je aanpassen. Daar komt bij dat er verschillen bestaan tussen: wat mensen al willen, weten of kunnen op vitaliteitsgebied. Voor gedragswetenschappers gesneden koek, maar op de werkvloer zie ik deze inzichten lang nog niet altijd terug.’