Ga naar de hoofdinhoud
Home Zakelijk Duurzame inzetbaarheid Experts 7 tips voor een gezonde werkomgeving door Roel Hermans

Werkgever… Hoor, zie en waardeer jij je medewerkers genoeg? Het is namelijk de basis voor blije en vitale medewerkers. Vanuit hier werk je samen verder aan meer vitaliteit op de werkvloer. Hoe je dit aanpakt, dat weet gedragswetenschapper Roel Hermans. Hij geeft 7 tips hoe je werknemers stimuleert om aan de slag te gaan met hun gezondheid en vitaliteit. En wat jij zelf kunt doen als werkgever. Want een vitalere werkomgeving begint... bij jezelf.

Met één bootcamp verander je geen gedrag

Gedrag veranderen van werknemers zodat ze gezonder en fitter worden. Belangrijk voor je bedrijf, zeker. En het lijkt helemaal niet moeilijk, toch? Een bootcamp organiseren of korting regelen op een sportschool abonnement in de buurt.

Roel Hermans lacht: ‘Erg leuk natuurlijk. Maar waarschijnlijk geeft dit niet het gewenste effect op lange termijn. Als je vitaliteit bij je medewerkers wilt stimuleren en verbeteren, pak het dan gestructureerd aan. Vitaliteit gaat in de basis over gedrag. Om vitaler te worden, moeten mensen vaak andere dingen gaan doen. Meer bewegen, gezonder eten of meer tijd maken voor zichzelf. Gedragsverandering gaat niet over één keer een instructie geven of aandacht besteden aan het onderwerp. Mensen hebben vaak intensieve ondersteuning nodig bij gedrag veranderen op lange termijn.’

Daarbij gaat het niet alleen om het gedrag van werknemers, maar ook om het gedrag van werkgevers. Ook als werkgever wil je je aanpassen. Daar komt bij dat er verschillen bestaan tussen: wat mensen al willen, weten of kunnen op vitaliteitsgebied. Voor gedragswetenschappers gesneden koek, maar op de werkvloer zie ik deze inzichten lang nog niet altijd terug.’

Verandering begint... bij jezelf als werkgever

‘Voordat je als werkgever aan de slag gaat met de vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van je werknemers, is het belangrijk dat je eigen basis op orde is. Wat mij betreft is dat een fijne bedrijfscultuur creëren. Eén waar mensen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen. Waardigheid is in dat opzicht dé brandstof voor verandering. Ga als werkgever of HR-professional dus bij jezelf na hoe je bedrijf er nu voorstaat. Waar liggen verbeteringen voor ons als bedrijf en werkgever op dit gebied?’

Luister naar je medewerkers

‘De eerste stap die ik altijd adviseer: krijg een duidelijk beeld van waar jouw werknemers behoefte aan hebben. Welke problemen spelen er en wat is er nodig om aan vitaliteit te werken? Ga met medewerkers in gesprek. Wat helpt hen om vitaler te worden? En hoe faciliteer je dit als werkgever voor jouw medewerker vanuit beleid? Hoe richt je het bedrijf zo in, dat je de medewerker ook echt ondersteunt?

Concreet: willen je medewerkers gezonder eten? Kijk dan óók naar de manier waarop je jouw bedrijfsrestaurant inricht zodat de gezonde keuze de makkelijke keuze wordt. Willen medewerkers meer bewegen? Kijk samen naar hoe je via jouw kantoorinrichting meer beweging kunt stimuleren.’

De expert

Roel Hermans (39) is een ervaren gedragswetenschapper. De enthousiaste Arnhemmer heeft een indrukwekkende academische achtergrond. Hij promoveerde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen op onderzoek naar sociaal eetgedrag en leidde daarna diverse onderzoeksprojecten.

Sinds vorig jaar richt hij zich volledig op zijn eigen onderneming, LeefstijlLab genaamd. Hij geeft lezingen, workshops en scholing over leefstijl en gedragsverandering aan gezondheidsprofessionals. Ook helpt hij bedrijven en organisaties met hun gezondheidsbeleid. Zijn missie: Nederland elke dag een beetje gezonder maken. Hij deelt daarvoor kennis en expertise over gedrag. Ook werkt hij samen met professionals die mensen ondersteunen naar een gezonder leven.

Een expert inhuren voor duurzame resultaten

‘Experts op het gebied van gezondheid, vitaliteit en gedragsverandering helpen je bedrijf verder op dit gebied. Zij hebben kennis van menselijk gedrag. Ook stellen ze de juiste vragen om belangrijke informatie boven te krijgen. Op basis van de uitkomst van de gesprekken, ga je als werkgever aan de slag. Maak een doordacht plan, inclusief visie en strategie over hoe jullie dit gaan aanpakken. Duurzame vitaliteit vraagt om een lange adem. En om een goede samenwerking tussen werkgever en werknemer.’

Tips voor werkgevers
  1. Budget en tijd: heb je de middelen om werknemerswelzijn aandacht te geven? Denk in mogelijkheden.
  2. Stel een werkgroep(je) op om duurzaam te blijven focussen op je vitaliteitsbeleid. Verandering vraagt om constante aandacht.
  3. Betrek medewerkers in het proces van verandering en voorkom daarmee weerstand tegen verandering. Ga in gesprek over wensen en behoeften op vitaliteitsgebied. Wat doen medewerkers zelf en waar ondersteun jij ze in?
  4. Maak een plan, inclusief lange(re) termijnstrategie. Maak je plannen en acties concreet en haalbaar: realistisch, concreet en afgebakend voor jezelf en je medewerkers.
  5. Schiet geen losse flodders: georganiseerde activiteiten komen voort uit het doordachte plan voor gedragsverandering en niet andersom.
  6. Blijf de strategie en het plan evalueren en herzien als de omstandigheden daarom vragen.
  7. Investeer in expertise op het gebied van vitaliteit als je er zelf niet uitkomt. 
     
Met de Dienstenwinkel houd je medewerkers duurzaam inzetbaar

Je werknemers gezond en gemotiveerd houden. Daar helpen wij jou graag bij. In de Dienstenwinkel van a.s.r. vind je een uitgebreid aanbod van preventieve diensten, re-integratie diensten, opleidingen en trainingen. Vraag deze diensten direct aan, of via een adviseur of offerte. Lees meer over de mogelijkheden voor jouw bedrijf.