Het wordt steeds moeilijker om medewerkers te vinden in deze krappe arbeidsmarkt. En de volgende uitdaging is om ze te behouden. Hoe ga je hier als werkgever mee om? HR-experts Manon van der Lely en Annette Pannekoek van a.s.r. zien ontwikkeling van medewerkers als dé oplossing. Manon: ‘Een medewerker die zich ontwikkelt, krijgt daar ook energie van en dat beschermt tegen stress en uitval.’
Manon: ‘De jongere generaties wisselen het meest van baan.’ Een hoger loon is voor alle generaties de belangrijkste reden om te wisselen van baan. Voor jongeren van 20 tot 25 jaar spelen de kans op een nieuwe uitdaging of meer ontwikkelmogelijkheden ook een grote rol (Werk.nl, 2023). ‘Deze jonge, vitale groep wil je graag aan je bedrijf binden. Dat kun je doen door bijvoorbeeld tijd- en plaatsonafhankelijk (hybride) werken, mogelijkheden voor ontwikkeling en een vitaliteitsbeleid aan te bieden.
Ook is het belangrijk om te laten zien wat je doet voor de maatschappij en wat duurzaamheid betekent voor jouw bedrijf. Medewerkers van alle generaties willen een positieve impact maken op de wereld. Koop bijvoorbeeld duurzamer in en kies voor hergebruik van materialen. Stimuleer daarnaast medewerkers om vrijwilligerswerk te doen. Een veganistische of halal maaltijd als optie aanbieden in de kantine, is ook een mooie manier om te laten zien dat je iedere medewerker serieus neemt. En je laat zo gelijk zien dat je maatschappelijk bewust bent.’
Manon: ‘Als je afscheid moet nemen van een medewerker, betaal je een transitievergoeding. Die vergoeding kan flink oplopen. Daarnaast verlies je ook kostbare mankracht als een medewerker ontslag neemt. Investeer daarom in de vitaliteit en ontwikkeling van medewerkers. Bijvoorbeeld met een vitaliteitsprogramma en ontwikkelmogelijkheden. Dan is de kans groter dat ze langer inzetbaar blijven in jouw bedrijf. Ook medewerkers die niet meer op hun plek zitten, geef je zo een zetje om te zoeken naar een andere baan. Neem je sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid door hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.’
Manon: ‘Voor een sociale bedrijfscultuur is inclusiviteit een noodzaak. Wat voor geslacht, afkomst, religie, taal en/of leeftijd iemand ook heeft: iedereen mag er zijn en zich uitspreken. Daarom is het erg belangrijk om met elkaar te praten over overeenkomsten en verschillen tussen medewerkers. Heb het daarbij ook over onbewuste vooroordelen en veiligheid op de werkvloer. Bespreek dit bijvoorbeeld in een teamoverleg of 1-op-1 met medewerkers.’
Annette: ‘Met een inclusief HR-beleid sluit je zoveel mogelijk aan op de wensen van alle medewerkers. De drijfveren verschillen soms per generatie, maar hun behoeftes kunnen hetzelfde zijn. Een voorbeeld is een sabbatical (een langere periode vrij van werk). Jongere generaties grijpen dat aan, omdat ze tijd willen om iets anders te doen dan werken. Bijvoorbeeld voor andere interesses of (vrijwilligers)werk. De oudere generaties omarmen een sabbatical vaker om jarenlang werken te onderbreken.’
Manon en Annette delen hun kijk op de volgende ontwikkelingen op de arbeidsmarkt:
Wil je meer weten over hoe je de vitaliteit van medewerkers stimuleert? Download het a.s.r. Vitality trendrapport 2024 en lees ook de andere vitaliteitstrends.
Werknemers zijn een onmisbare schakel binnen jouw organisatie. Door de arbeidskrapte is het extra belangrijk om goed voor hen te zorgen. Zo houd je je huidige personeel duurzaam inzetbaar en vitaal en ben je een aantrekkelijke werkgever voor nieuw talent. Dat kan met goede arbeidsvoorwaarden die de fysieke, mentale én financiële fitheid stimuleren. Denk aan een passend salaris en pensioen, tools voor financieel inzicht zoals ‘Ik denk vooruit’ en een gezondheidsprogramma zoals a.s.r. Vitality. Daarnaast helpen wij je graag bij duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie met onze preventieve diensten. Ga voor al onze zakelijke producten en diensten naar asr.nl/zakelijk.