Bij goed ondernemerschap hoort - onder andere - dat je je verzekert voor gebeurtenissen of voorvallen die de continuïteit van je onderneming en dus je inkomen in gevaar brengen. Denk bijvoorbeeld aan uitval door ziekte of een ongeval. Ben je van plan een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af te sluiten om je tegen een dergelijk financieel drama te beschermen? Neem dan contact op met een adviseur. Wanneer je een AOV bij ons aanvraagt verloopt het acceptatieproces via twee strikt gescheiden afdelingen: de afdeling Acceptatie en de Medische Dienst.
Om het acceptatietraject te starten is een aanvraagformulier en een gezondheidsverklaring nodig. Het invullen van het aanvraagformulier doe je vaak samen met je adviseur. Medische gegevens deel je liever niet met iedereen en daarom vragen we je de gezondheidsverklaring zelf in te vullen. Vandaar dat ons acceptatietraject gescheiden is en via twee strikt gescheiden afdelingen verloopt: de afdeling Acceptatie en de Medische Dienst.
Wanneer onze afdeling Acceptatie het aanvraagformulier heeft ontvangen start het technisch acceptatieproces en dit staat los van het medisch acceptatieproces.
De afdeling Acceptatie beoordeelt het door jou ingevulde aanvraagformulier. Deze afdeling gaat alle gegevens die je hebt ingevoerd controleren op:
Na deze stap, start het medisch acceptatieproces.
Om de aanvraag compleet te maken, moet je de gezondheidsverklaring invullen. Dit is onderdeel van het medisch acceptatieproces.
De gezondheidsverklaring is een vragenlijst met vragen over je gezondheid en deze wordt beoordeeld door de Medische Dienst. Zij kijken hoe groot de kans is dat je arbeidsongeschikt wordt. De Medische Dienst is afgeschermd van de rest van a.s.r. en werkt volledig onder het medisch beroepsgeheim. Dat betekent dat de Medische Dienst alleen gegevens deelt die nodig zijn om een goede risico-inschatting te kunnen maken. En alleen met een machtiging mag de Medische Dienst gegevens opvragen bij je arts.
Je kunt de gezondheidsverklaring op twee manieren invullen en daarbij vragen we je om zo eerlijk en volledig mogelijk te zijn.
Wanneer je bepaalde gezondheidsklachten hebt, kunnen beperkende voorwaarden of een medische toeslag in de polis worden opgenomen. In veel gevallen geldt dat hoe ouder je bent als je de verzekering aanvraagt, hoe groter de kans dat gedurende het acceptatieproces uitgebreidere of aanvullende vragen worden gesteld. Om je alvast gerust te stellen: bij a.s.r. wordt het grootste deel van de aanvragers direct geaccepteerd.
Mocht het toch zijn dat je als ondernemer niet wordt geaccepteerd, of mocht de premie door de beperkende voorwaarden onevenredig hoog worden ten opzichte van wat is verzekerd, dan kijken we altijd naar een alternatief. Uiteraard moet je als klant eerst instemmen met de beperkende voorwaarden of medische toeslag. Pas na toestemming kunnen wij de polis opmaken en gaat de verzekering daadwerkelijk in.
Om vast te stellen of je recht hebt op een voorlopige dekking moeten wij in ieder geval jouw aanvraagformulier én gezondheidsverklaring hebben ontvangen. Een eventuele voorlopige dekking loopt totdat de verzekering daadwerkelijk ingaat of een afwijzing bekend is. Er wordt geen voorlopige dekking afgegeven voor bestaande ziektes, aandoeningen of klachten.
Wanneer wij jouw aanvraag in behandeling nemen, sturen wij je een bericht of de voorlopige dekking wel/niet van kracht is.
Je sluit niet elke dag een arbeidsongeschiktheidsverzekering af. Daarom bieden wij je de mogelijkheid vragen te stellen tijdens een vrijblijvend informatiegesprek. Wij helpen je graag.
Dit kan telefonisch via (030) 278 03 35 op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur of via ons contactformulier.