Ga naar de hoofdinhoud

Natuurlijk wil je als werkgever dat je mensen later met plezier aan het werk blijven. Dan is het belangrijk om verzuim te voorkomen of anders zoveel mogelijk te beperken. Zo werk je aan duurzaam werkgeverschap. Maar als ondernemer ben je waarschijnlijk geen verzuimexpert. Daarom helpen wij jou verder met tips van experts en verhalen van ondernemers.

7 meestgestelde vragen over verzuim

Als ondernemer komt er rondom verzuim altijd veel op je af. Onze verzuimexpert Femke heeft de antwoorden op de 7 meestgestelde vragen voor je verzameld. Herken je deze drie?

Als werkgever heb je een belangrijke rol in het voorkomen van verzuim. Je kunt vaak meer doen dan je denkt. Zorg voor een fijne, positieve en veilige werkomgeving waar medewerkers makkelijk over problemen kunnen praten. Let goed op signalen van je medewerkers en praat met hen als je iets opmerkt. Verzuimt een medewerker bijvoorbeeld vaker? Of merk je dat iemand minder vrolijk is, minder energie heeft, of dat het werk minder goed gaat? Door op tijd in gesprek te gaan, verklein je de kans dat iemand langer uitvalt. Vertel je medewerkers ook dat ze preventief spreekuur bij de arbodienst kunnen aanvragen. Dit spreekuur is anoniem en kost hen niets. Heb je een collectieve inkomensverzekering bij a.s.r. dan kunnen wij via onze Dienstenwinkel een preventief traject inzetten ter ondersteuning, zoals een coachingstraject of werkplekonderzoek. Het op tijd bespreken van deze mogelijkheden kan helpen om verzuim te voorkomen en een gezonde werkomgeving bevorderen.

Vanuit de MKB Verzuim-ontzorgverzekering kijkt onze Ontzorgmanager samen met jou hoe jouw medewerker binnen het bedrijf kan blijven werken. Jullie bespreken samen wat er wél mogelijk is. Onze Ontzorgmanager heeft korte lijnen met de arbodienst en overlegt met hen als er vragen of onduidelijkheden zijn. Ook werken wij samen met providers, dit zijn gespecialiseerde partijen die wij kunnen inzetten om bij de re-integratie te ondersteunen. We beoordelen steeds of dit van toegevoegde waarde is en zetten dit in overleg in. Ons doel is om het verzuim zo kort mogelijk te houden en jouw werknemer zo goed mogelijk te ondersteunen bij een passende, maar vooral ook duurzame re-integratie. Wil je verzuim voorkomen of het verzuim binnen het bedrijf in kaart brengen en verminderen? Ook dan denken wij graag met je mee.

Als een werknemer meer dan 3 keer in een korte periode ziek uitvalt dan spreken we van frequent verzuim. Het is belangrijk dat je dit als werkgever tijdig signaleert en hierover in gesprek gaat met de werknemer. Frequent verzuim kan ook een voorbode zijn voor langdurig verzuim. Misschien is er meer aan de hand dan je denkt, dus ga open het gesprek in en kijk wat iemand nodig heeft. Soms is een oplossing makkelijker dan je verwacht. Als je dit lastig vindt kunnen wij vanuit a.s.r. re-integratie op verschillende manieren ondersteunen. Met bijvoorbeeld een training Verzuimgesprekken waarin je leert hoe je een gesprek over verzuim op een goede manier volgt. Ook kun je samen met de Ontzorgmanager kijken naar de inzet van een Arbeidsdeskundige, die kan helpen om verzuim te voorkomen of tijdens arbeidsongeschiktheid. En via de Dienstenwinkel kunnen wij providers inzetten om met de werknemer te praten over bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid of loopbaanvragen. Je kunt hierbij denken aan vragen als: is dit werk nog wel passend voor deze werknemer?

Werkgevers en experts aan het woord Nieuwenhuijsen Scheepsbouw bouwt met Ontzorgmanager Lisette aan Duurzaam werkgeverschap Bij Wolfert in Context staan medewerkers niet alleen in hun werk Ontzorgmanager Lisette deelt tips om verzuim te verminderen en inzetbaarheid te vergroten
Begin vandaag nog!

Verzuim heeft niet alleen impact op de medewerker, maar ook op collega’s en jou als werkgever. Duurzaam werkgeverschap speelt een belangrijke rol bij het beperken van verzuim en het voorkomen ervan. In onze whitepaper ontdek je praktische tips om dit te realiseren.

‘Duurzaam werkgeverschap heeft alles te maken met goed zorgen voor je mensen.’ Mensen worden steeds kritischer over hun werkgever; een goed salaris is belangrijk, maar werkgeluk en de waarden van een werkgever zijn minstens zo belangrijk. Wat is duurzaam werkgeverschap precies, waar begin je en wat levert het je op? We vragen het Jolanda Sappelli, Directeur HR bij a.s.r.

Ontzorgmanager Lisette en ondernemers Jasminka en Ron in gesprek
Wil jij ook verzuim verlagen en voorkomen?

Met de MKB Verzuim-ontzorgverzekering van a.s.r. ondersteunen we niet alleen bij verzuim, maar helpt de Ontzorgmanager je ook met preventie. Zo sta je er nu niet alleen voor, blijven mensen later met plezier bij je werken, en draag je altijd bij aan een vitaal werkend Nederland. Lees meer tips om verzuim te verlagen en te voorkomen in onze whitepaper.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }