Een goed debiteurenbeheer helpt je als ondernemer om je debiteurenrisico te beperken. En grip op je debiteuren is heel belangrijk om grip op je financiën te houden. Lees hier hoe een goede debiteurenadministratie helpt om je bedrijf financieel gezond te houden.
Het woord zegt het eigenlijk al; debiteurenbeheer is het beheren van je debiteuren ofwel klanten die nog een openstaande rekening bij je hebben. Hieronder valt alles wat je doet om klanten zo snel mogelijk te laten betalen. Het risico dat een debiteur niet op tijd betaalt, noemen we debiteurenrisico.
Goed debiteurenbeheer helpt jou bij het op tijd krijgen van je geld.Daarom is het belangrijk om de post debiteuren op je balans goed in de gaten te houden. Hoe lager deze post is in verhouding tot je omzet, hoe beter. Niet alleen voor de financiële gezondheid van je bedrijf, maar ook voor je eigen gezondheid. Op tijd betalende klanten dragen immers bij aan een goede cashflow én minder stress
De wettelijke betalingstermijn is de periode waarbinnen een factuur betaald moet zijn. Deze betalingstermijn vermeld je niet alleen in je algemene voorwaarden, maar ook in het overeengekomen contract en op je factuur.Betalen binnen 30 dagen is gangbaar bij bedrijven. De maximale wettelijke betaaltermijn voor bedrijven is 60 dagen, voor de overheid is dit 30 dagen.
Sinds 1 juli 2022 moeten grote bedrijven de rekeningen van het midden- en kleinbedrijf ook binnen maximaal 30 dagen betalen. Deze nieuwe wettelijke betalingstermijn zorgt dat jij sneller je geld krijgt, zodat je dit sneller weer kunt inzetten voor je bedrijf.
Maak vooraf met je klant duidelijke afspraken over je factuur, zoals:
Als een klant een factuur niet op tijd betaalt, dan zijn dit de gebruikelijke stappen die je kunt nemen:
Over de periode waarin je klant niet betaalt nadat de betalingstermijn is verlopen, mag je wettelijke rente doorberekenen. Dit is de rente die je als schuldeiser kan eisen als een klant een betalingsachterstand heeft. Vanaf 1 januari 2023 is de wettelijke rente 4,0% (voor niet-handelstransacties) of 10,5% (voor handelstransacties). Je hebt dan ook recht op een standaard vergoeding van maximaal 40 euro, plus een vergoeding voor juridische kosten of incassokosten.
Als het je ondanks alles niet lukt om je klant te laten betalen, schakel dan een deurwaarder in. Een deurwaarder kan voor jou de schuld bij je klant innen of een betalingsregeling met je klant afspreken. Reageert je klant niet, dan kan de deurwaarder je klant dagvaarden. In de dagvaarding staat dan waar en wanneer je klant zich bij de rechter moet melden. Als je klant zich niet aan de uitspraak van de rechter houdt, dan mag de deurwaarder beslag leggen op inkomsten of bezittingen van je klant.
Als je debiteuren regelmatig te laat betalen, heeft dit invloed op je cashflow. Om dit op te lossen, kun je ervoor kiezen om je debiteurenbeheer uit te besteden. Dit noemen we ook wel debiteurenfinanciering of factoring. Ondanks de extra kosten die hieraan verbonden zijn, kan dit een goede optie zijn om je cashflow op peil te houden. De factoringmaatschappij neemt dan je openstaande facturen over en betaalt jou direct het openstaande bedrag. Zo heb je direct weer geld te besteden. Als vergoeding hiervoor houdt de factoringmaatschappij een bepaald percentage in.
Als ondernemer denk je na over je toekomst. Heb je een vangnet als je arbeidsongeschikt raakt en heb je wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) nodig? Als ondernemer moet je zelf voor inkomen zorgen wanneer je niet kunt werken door ziekte of na een ongeval. Met een AOV ben je verzekerd van inkomen bij arbeidsongeschiktheid. Hier lees je alles wat je wilt weten over de AOV.