Kruip in de huid van je doelgroep en ontdek waar ze écht behoefte aan hebben. Wie is die doelgroep en is jouw idee van toegevoegde waarde voor hen? Laat jouw ondernemingsplan checken door bevriende ondernemers, familieleden en bekijk onze tips voor het schrijven van een ondernemingsplan hier. Verken verder goed de markt om je heen: welke bedrijven zijn er al met een vergelijkbaar idee? Bedenk waarin jij je van hen kunt onderscheiden en waar je iets kunt bijdragen.
Ga een stapje verder dan je concurrent. Veel startende bedrijven communiceren alleen richting hun (toekomstige) klanten, maar vergeten te converseren. Speel jezelf in de kijker door te netwerken. Dit kan zowel offline (op netwerk-events) als online (bijvoorbeeld via LinkedIn). Je kunt ook een e-mail sturen naar je netwerk met daarin de producten of diensten die jij aanbiedt. En dan maar wachten op die eerste order.
Maar, er zitten meer groeimogelijkheden in je bedrijf als je écht het gesprek aangaat met jouw klant. Vraag feedback (online of tijdens een telefoongesprek) en pas jouw product of dienst daarop aan. Klachten zijn niet vervelend, maar juist erg leerzaam! Zorg dat je snel bereikbaar bent via kanalen als WhatsApp en social media. Dat is beter dan drie dagen later reageren op een e-mail. En leer je klant steeds beter kennen: waar komen ze graag? Welke producten kopen ze het liefst? Kortom, zorg voor een luisterend oor.
Straal enthousiasme uit! Dat klinkt natuurlijk als een open deur, maar vaak wordt vergeten dat de persoon minstens zo belangrijk is als het idee. Ga je pitchen voor investeerders? Geloof in jouw idee en zorg dat je ze in twee minuten een duidelijk en pakkend verhaal kunt vertellen: check daarvoor ook even deze handige tips van de Pitch Queen.
Heel veel ondernemers worstelen hiermee, omdat werk en privé vaak door elkaar lopen. Het is verleidelijk om ’s avonds nog even je laptop open te klappen of die ene factuur op te stellen, maar wanneer geef je jezelf nu even wat vrije tijd? Wil je weten hoe je hier een balans in vindt? In onze blog Hoe vind je de balans tussen werk en privé als ondernemer lees je tips over hoe jij de balans tussen werk en privé kunt behouden.
’Ondernemen is risico nemen. En fouten maken is menselijk. Wat doe je nu als een klant van jou schade lijdt door een fout die jij hebt gemaakt? Als je algemene voorwaarden opstelt waarmee jouw klanten akkoord gaan, kun je daarin bepalen dat je niet aansprakelijk bent voor schade die de klant lijdt door jouw toedoen. Zo’n bepaling heet een exoneratiebeding. In gerechtelijke procedures houdt zo’n beding alleen niet altijd stand, omdat het onredelijk bezwarend kan zijn voor de klant. Daarom kan het verstandig zijn je te verdiepen in aansprakelijkheidsverzekeringen en rechtsbijstandsverzekeringen.
Met een aansprakelijkheidsverzekering (AVB of BAV) kun je het risico op aansprakelijkheid afdekken. Met een rechtsbijstandsverzekering word je geholpen door een jurist, als er discussie ontstaat over jouw aansprakelijkheid. Laat je hierover adviseren door een verzekeringsadviseur.