Als ondernemer wil je natuurlijk een succesvolle onderneming runnen en misschien ook wel groeien. Wist je dat 70% van de ondernemers een toename in werk oplost door zelf meer uren te maken? Het hebben van personeel kan een uitkomst bieden wanneer de werkdruk stijgt en kwaliteit steeds lastiger te waarborgen is. Lees hier of personeel aannemen de juiste keuze is voor jouw onderneming en waar je op moet letten bij het aannemen van je eerste werknemer.
Om te beginnen moet je je natuurlijk afvragen of personeel aannemen een uitkomst biedt in jouw situatie. Voor ondernemers is het aannemen van personeel namelijk een grote stap die ook risico’s kent. Maar personeel biedt ook kansen om verder te groeien. Wanneer is het moment om te starten met personeel? Deze signalen betekenen dat het tijd is voor een nieuwe werknemer:
Het kan een grote stap zijn om direct de overstap te maken van ondernemer naar een bedrijf met personeel. Om de financiële risico’s laag te houden en toch in te spelen op de hogere werkdruk, kan je kiezen voor verschillende flexibele contracten. Naast een tijdelijk en vast contract zijn er ook deze verschillende arbeidsovereenkomsten.
Als je besluit te starten als werkgever moet je rekening houden met veel verschillende zaken. Een aantal belangrijke aandachtspunten zijn:
Wat kost personeel? Dat is waarschijnlijk de eerste vraag die je te binnen schiet wanneer je nadenkt over het uitbreiden van je team. Het is goed om vooraf inzichtelijk te maken of er ruimte is voor personeel in het budget. Het is belangrijk om in ieder geval het volgende in kaart te brengen:
Een succesvol bedrijf oprichten en runnen gaat met vallen en opstaan. Daarom is kennis opdoen over hoe je flexibel en wendbaar blijft, naast het hebben van een visie en een gedegen strategie, misschien wel het belangrijkste. Als ondernemer is het jouw taak om zaken aan te pakken en door te gaan. Maar hoe doe je dat?
In dit whitepaper leer je meer over wendbaarheid, hoe je kunt inspelen op veranderingen in de markt, wat een goede strategie inhoudt en hoe je aan goede klantrelaties werkt.