Het voeren van een goed verzuimgesprek
Op deze pagina behandelen we de volgende onderwerpen:
Waarom is het voeren van een goed verzuimgesprek belangrijk?
Door tijdens de ziekteperiode regelmatig contact te hebben met je medewerker:
- krijg je inzicht in eventuele niet-medische problemen die spelen binnen je bedrijf;
- blijft je werknemer betrokken bij het bedrijf, waardoor de drempel om terug te keren laag is;
- krijg je inzicht in oorzaken van verzuim binnen jouw bedrijf, zodat je daarop actie kunt ondernemen;
- leer je om verzuim steeds beter bespreekbaar te maken, waardoor je sneller inzicht krijgt in mogelijke problemen die kunnen leiden tot verzuim.
Bekijk onze training Verzuimgesprekken voeren
Meer informatieWanneer voer je een verzuimgesprek?
Het is belangrijk dat je medewerkers weten wat de regels zijn rondom ziekmelden. Je legt deze regels vast in een zogenaamd verzuimprotocol. In een verzuimprotocol leg je ook vast hoe vaak je tijdens de ziekteperiode contact hebt met je medewerker. Verzuimgesprekken vinden plaats vanaf het moment van ziekmelding tot en met de terugkeer op de werkvloer.
Er zijn 4 soorten verzuimgesprekken:
Eerste verzuimgesprek bij de ziekmelding
Vraag bij de ziekmelding goed door zodat je kunt inschatten of het verzuim kort- of langdurend zal zijn. Maar let op: je mag niet zomaar alles vragen! Zo mag je bijvoorbeeld niet vragen naar de reden van verzuim.Evaluatiegesprek tijdens de ziekteperiode
Elke vier tot zes weken voer je een evaluatiegesprek waarin je de voortgang bespreekt en het plan van aanpak evalueert. De inhoud van deze gesprekken leg je vast in een evaluatieverslag. Jij en je medewerker ondertekenen dit verslag. Dit document maakt deel uit van het re-integratiedossier.Terugkeergesprek bij de herstelmelding
Het terugkeergesprek vindt plaats op de dag dat je medewerker weer aan het werk gaat. Het is belangrijk dat hij hierbij goed begeleid wordt. Doe je dit niet voldoende? Dan bestaat de kans dat hij zich snel weer ziekmeldt.Frequentieverzuimgesprek bij vaak terugkerend verzuim
Sommige medewerkers verzuimen meer dan gemiddeld. Bij regelmatig kortdurend verzuim is het belangrijk om met je medewerkers in gesprek te gaan om de oorzaak te achterhalen.
Inhoud van een verzuimgesprek
Vijf tips voor een succesvol verzuimgesprek:
- Geef vooraf duidelijk het doel van het gesprek aan.
- Laat de werknemer in zijn waarde.
- Neem voldoende tijd, toon belangstelling en respect.
- Luister goed en stel open vragen.
- Maak duidelijke afspraken met je medewerker en leg ze vast.
Meer over verzuim in je bedrijf
Door verzuimmanagement krijg je inzicht in je ziekteverzuim en kun je tijdig ingrijpen en verzuim voorkomen. Meer weten over verzuim in je bedrijf? Lees alles over verzuim of bekijk onderstaande pagina's.
Zo kan a.s.r. je helpen
Een goed verzuimgesprek kan helpen bij het behouden van je personeel. Wil je meer weten over het voeren van goede verzuimgesprekken of wil hulp bij je verzuimbeleid? Vul dan het contactformulier in en wij nemen contact met je op. Eerst verder lezen? Download dan onze whitepaper 'Je bedrijf en ziekteverzuim'. Hierin lees je naast preventie ook over de praktische zaken die bij verzuim komen kijken.