Dit is de tijd van doen. Door thuis te blijven en afstand te houden. Maar het is ook de tijd van verbinding en verbroedering. Door burenhulp, inzamelingsacties, kaartjes aan zieke kinderen, challenges onder leerlingen en klappen voor medewerkers in vitale beroepen. Nederland kan het. Nederland voelt het. Nederland doet het.
Het valt niet mee om thuis te werken met jonge kinderen om ons heen, boodschappen te doen als de schappen leeg zijn of in een verpleeghuis te zitten en geen bezoek te mogen ontvangen. Maar ondanks dat zijn er veel mensen die elkaar helpen en blijken we tot veel in staat. We helpen waar we kunnen in onze eigen buurt, we werken en leren op afstand en we zorgen voor afwisseling en afleiding in huis. We weten onze nieuwe werkelijkheid wonderwel goed vorm te geven.
Maar we maken ons ook zorgen. Om onze eigen gezondheid en die van onze familie en vrienden, om de ondernemers die geen werk meer hebben, om winkels die sluiten en om de situaties in de ziekenhuizen. Maar met mooie initiatieven laten we ook zien dat we op elkaar letten. Dat we elkaar steunen waar dat nodig is, dat we er zijn voor elkaar. En waarmee we onze waardering tonen voor de medewerkers die er voor ons zijn. Die keihard werken om ons door deze moeilijke tijd te helpen. Zoals schoonmakers, vakkenvullers, politie, brandweer en medewerkers in de zorg.
Het belangrijkste is dat we nu ook iets kunnen doen door even niets te doen. We kunnen nu echt het verschil maken door thuis te blijven, voldoende afstand te houden en goed handen te wassen. Want alleen zo kunnen we het aantal besmettingen zo laag mogelijk houden en daardoor ouderen en zieken beschermen en de zorg draaiende houden. Niet voor niets gaven medewerkers in de zorg afgelopen weekend met indringende foto’s en filmpjes een belangrijke boodschap af: ‘Wij blijven werken voor jou, blijf jij thuis voor ons?’
Wij van a.s.r blijven binnen. Voor alle mensen in de zorg en voor elkaar. Jij toch ook?
Bekijk hieronder het tv spotje waarin we de zorgmedewerkers een hart onder de riem steken. Want Nederland kan het, Nederland voelt het. Nederland doet het. Dit is de tijd van doen.
Of lees meer over hoe het spotje tot stand kwam en het liedje van Linde Schöne dat we erin gebruiken.
Zo dragen we met duurzame keuzes bij aan een betere samenleving.