Wie beter slaapt, presteert beter en dat is goed voor de bedrijfsvoering. Uitgeruste medewerkers zijn socialer, hebben minder vaak ruzie en vertonen minder ongewenst gedrag. Dat blijkt uit onderzoek. Maar hoe zorg je er als werkgever voor dat je medewerkers uitgeslapen zijn?
Je kunt moeilijk je medewerkers om tien uur ’s avonds instoppen, voorlezen en hun smartphone afpakken. Wel kun je als werkgever op andere manieren stimuleren dat je personeel voldoende slaap krijgt.
Als je griep hebt, blijf je thuis. Als je chronisch te weinig slaapt pakt, moet je maar blijven doorgaan. Want te weinig slaap is geen reden om thuis te blijven, toch? 'Niet zo aanstellen', krijg je dan te horen. Is slaaptekort bij jou op kantoor wel bespreekbaar?
Het is natuurlijk belangrijk dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Dus mail/bel/app je medewerkers en klanten niet meer ‘s avonds en ga op tijd naar bed. Beweeg voldoende en let op wat je eet en drinkt. Liever geen suikers, sterke koffie of alcohol in de avonduren. Dat is voor jou ook beter met het oog op je eigen duurzame inzetbaarheid.