Ga naar de hoofdinhoud
Home Taxi Electric, duurzaam ondernemen in de taxibranche
Elektrische auto rijdt op de weg

Taxi Electric, duurzaam ondernemen in de taxibranche

26 juli 2017

Update mei 2020. 
Door Corona is het bedrijf Taxi Electric zwaar getroffen en failliet gegaan. De onderneming heeft een doorstart gemaakt, maar Social Impact Ventures, het fonds waarin a.s.r. investeert, heeft besloten om niet mee te doen met deze doorstart. Daarmee is Taxi Electric ook geen voorbeeld meer voor de duurzame investeringen van a.s.r.

De taxiwereld is de laatste jaren flink opgeschud, denk aan Uber met z’n taxi-app en de reuring die het veroorzaakte. In Amsterdam kwam in dezelfde tijd een andere start-up op de markt: Taxi Electric. Met een wagenpark van uitsluitend elektrische auto’s en veelal 50-plussers achter het stuur, is Taxi Electric een voorbeeld van een ‘social enterprise’. Reden genoeg voor impact investeringsfonds Social Impact Ventures, om een investering te doen in deze taxiservice. a.s.r. investeert in Social Impact Ventures en is enthousiast over de financiële steun aan Taxi Electric.

Eerste volledig elektrische taxiservice

Het begon allemaal met een paar elektrische Nissan Leafs. Studiegenoten Edvart Hendriksen en Ruud Zandvliet zetten daarmee de eerste volledig elektrische taxiservice in Europa op en hopen over 5 jaar in alle grote Europese steden taxi’s te hebben rijden. Maar eerst willen ze groter groeien in de Randstad. Dat kan met de investering van Social IV, waarmee ze meer taxi’s in kunnen zetten in Amsterdam en omgeving. Ze rijden nu met zo’n 40 volledig elektrische auto’s en bieden taxiritjes door heel Nederland aan. Ze zijn de stilste taxi’s van Nederland, allemaal uitgerust met WIFI.

Bijdrage aan duurzaamheid

De taximarkt is een van de meest vervuilende sectoren in onze samenleving. Met hun bedrijf willen oprichters Edvart en Ruud aantonen dat het op een milieuonvriendelijke markt toch mogelijk is om duurzaam te ondernemen. Met hun voorbeeld willen ze andere taxibedrijven aanmoedigen ook in elektrische auto’s te gaan rijden en zo uiteindelijk de hele taximarkt te verduurzamen. Voor Social IV was dit een goede reden om in Taxi Electric te investeren. Naast de positieve impact op ‘planet’ heeft Taxi Electric ook impact op ‘people’. De chauffeurs zijn veelal vijftigplussers, waardoor ze in de afgelopen jaren al tientallen langdurig werklozen aan een baan hebben geholpen.

Terugverdienen

Taxi Electric concurreert niet op prijs, maar op service en duurzaamheid. Hierdoor kunnen ze een hogere bezettingsgraad realiseren en de kosten van het maatschappelijk ondernemen terugverdienen. Duurzaamheid is de reden dat ze bij nieuwe klanten in beeld komen en een kans krijgen. De taxi’s rijden op 100% groene stroom en door de goede service van de vriendelijke chauffeurs worden ze vaak teruggevraagd. Inmiddels hebben ze een vaste klantengroep opgebouwd. Klanten zijn onder meer ABN Amro, IBM, ING, Heineken, KPMG en LG.

Christel van Capelleveen

Meer verhalen over Beleggen en investeren